Sökning: "idrottslärare kön"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden idrottslärare kön.

  1. 1. Idrottslärare på filmduken : En kvalitativ karaktärsanalys och litteraturstudie ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elin Lomgren; Tove Welander; [2024]
    Nyckelord :Genus; Film; Idrottslärare; Kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur idrottslärare framställs i svenska filmer ur ett genusperspektiv samt hur framställningarna förhåller sig till internationella idrottslärarporträtteringar. Studien kommer att besvara följande frågeställningar: - Vilka egenskaper och karaktärsdrag tillskrivs manliga och kvinnliga idrottslärare i svensk film?- Vilka skillnader respektive likheter finns mellan svenska och amerikanska framställningar av idrottslärare? Teori och metod Studien har en kvalitativ ansats som tar avstamp i den fenomenologiska metoden. LÄS MER

  2. 2. Hur kan digitala verktyg användas för att förbättra idrottslektioner?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marwah Hamamchi; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; digital kompetens; digitalisering; idrott och hälsa; IT i skolan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur, var och vilka digitala verktyg som används för att förbättra idrottslektioner. Vilka stationer digitala verktyg används vid och vilken inverkan de har, antingen positiv eller negativ, är också av intresse. LÄS MER

  3. 3. ”Det är väl ett sådant ämne där det kan lysa igenom lite, lite tydligare” : en kvalitativ studie om könsmönster och heteronormativitet i idrott- och hälsaundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Linette Kouru; Cecilia Olby; [2020]
    Nyckelord :Genus; könsmönster; heteronormativitet; idrott och hälsa; jämställdhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka könsmönster och heteronormativitet i ämnet idrott och hälsa utifrån ett lärar- och elevperspektiv. Hur arbetar lärarna för att motverka könsmönster i deras idrott- och hälsaundervisning? Hur upplever gymnasieeleverna att deras idrottslärare motverkar könsmönster i deras idrott- och hälsaundervisning?   Hur kan idrottslärarna och elevernas upplevelser av könsmönster kopplas till heteronormativitet i skolämnet idrott och hälsa? Metod Denna studie genomfördes med en kvalitativ metod där öppet riktade intervjuer användes för att ta reda på hur lärare och elever upplever könsmönster och heteronormativitet i ämnet idrott och hälsa. LÄS MER

  4. 4. Hur väl stämmer jämställdhetsplaner överens med idrottslärares val och handlande i praktiken? : En systematisk litteraturstudie utifrån ett genusperspektivpå idrott och hälsa i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Amanda Lindblom Sandin; Sarah Pettersson; [2020]
    Nyckelord :gymnasieskolan; idrott och hälsa; genus; jämställdhet;

    Sammanfattning : Forskningen visar att det finns en stor problematik beträffande den bristande kunskapen för hur idrottslärare bör implementera ett genusperspektiv och jämställdhetsplaner i praktiken, vilket leder till att flickor värderas utifrån sitt kön, precis som att de underskattas och ofta måste delta i idrottsundervisningen på andra villkor än pojkar. Syftet med studien är att genom tidigare forskning undersöka hur frågorna kring jämställdhet och genus förankras och kommer till uttryck i gymnasieskolans ämne idrott och hälsa, utifrån pedagogers didaktiska val och utmaningar. LÄS MER

  5. 5. Kan rörelse och dans utmana könsuppfattningar i idrott och hälsa-ämnet? : En kvalitativ undersökning om hur idrottslärare arbetar könsneutralt i momentet rörelse och dans

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :William Al Djezani; Gabriel Baydono; [2020]
    Nyckelord :idrott och hälsa; rörelse och dans; dans; idrottsundervisning; idrottslärare; gymnasiet; genus; könsuppfattningar; könsneutralt arbetssätt;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur idrottslärare arbetar könsneutralt i rörelse och dans. Syftet är konkretiserat i tre frågeställningar: Hur arbetar idrottslärare med att bryta könsnormerna i momentet rörelse och dans? Hur upplever idrottslärarna elevernas synsätt om könsnormer inom momentet rörelse och dans? Hur kan idrottslärarens utsagor förstås ur ett feministiskt poststrukturalistiskt perspektiv? Metod För att uppnå syftet med undersökningen valdes en kvalitativ metod i form av semi-strukturerade intervjuer. LÄS MER