Sökning: "idrottslärare närvaro"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden idrottslärare närvaro.

  1. 1. Klädernas betydelse för undervisningen i Idrott och Hälsa : Idrottslärares uppfattningar av begreppet “idrottskläder” och vilken betydelse det har för elevers prestationer och resultat i undervisningen

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Johanna Sagner; David Edberg; [2022]
    Nyckelord :pe; physical; education; health; science; students; teacher; teaching; motivation; norms; idrott; idrottskläder; hälsa; vetenskap; idrottslärare; elever; lärande; motivation; normer;

    Sammanfattning : Syfte och forskningsfrågor: Syftet med studien var att undersöka och analysera hur idrottslärare uppfattar vad ”idrottskläder” är, samt deras uppfattningar om klädernas betydelse för möjligheten att delta och prestera i ämnet Idrott & Hälsa. Hur definierar lärare i Idrott och Hälsa “idrottskläder”? Hur uppfattar lärare i Idrott och Hälsa klädernas betydelse för elevers lärande och prestationer i ämnet Idrott och Hälsa? Hur upplever lärare i Idrott och Hälsa elevers idrottsklädval kopplat till motivation? Metod: I denna studie valdes en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer användes som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  2. 2. Att inte bedriva friluftsliv vore tjänstefelEn kvalitativ studie om lärares förhållande till friluftslivsundervisning.

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Philip Hedbris; Teodor Larsson; [2022]
    Nyckelord :Frilufts-undervisning; outdoor education; värdefull undervisning; ny kursplan; undervisnings-kultur;

    Sammanfattning : Såväl skolans läroplan i idrott & hälsa och vetenskapliga artiklar belyser vikten av värdet med friluftsliv. Samtidigt finns det många bekymmer eftersom skolorna och lärarna inte har samma förutsättningar. För att bedriva friluftsliv krävs oftast stöd från ledningen, ekonomi men framförallt tid. LÄS MER

  3. 3. Idrottslärares uppfattningar om omklädningsrumssituationen : för elever i samband med Idrott och hälsa lektioner i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Caroline Johansson Svonni; [2021]
    Nyckelord :Erfarenhetsutbyte; förhållningssätt; idrottslärare; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att elever upplever en otrygghet att byta om och duscha i samband med idrottslektionerna i skolan. Syftet med denna studie är därför att genom kvalitativa intervjuer undersöka idrottslärares uppfattningar kring huruvida ombyte och dusch för elever i samband med undervisning i ämnet idrott och hälsa skall vara ett krav eller inte. LÄS MER

  4. 4. Kommer du på lektionen? : lärares syn på och hantering av elevers frånvaro i idrottsämnet

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Micael Widerdal; Joel Lundin; [2020]
    Nyckelord :närvaro; frånvaro; deltagande; motivation; skolmiljö; läraruppdrag;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet är att identifiera och analysera idrottslärares syn på och hantering av elevers frånvaro i idrottsämnet samt begripliggöra motiven till deras syn. Studien ämnar besvara följande forskningsfrågor: Hur beskriver idrottslärare vad som är viktigt och meningsfullt vid undervisningen i idrottsämnet? Vilka orsaker framträder när idrottslärare talar om elevers frånvaro och hur kan dessa begripliggöras? Vilken repertoar av strategier framträder när idrottslärare talar om hantering av frånvaro från undervisningen i idrottsämnet? Metod Studien använder sig av en kvalitativ ansats för att frambringa så djup insikt som möjligt. LÄS MER

  5. 5. Alternativ undervisning : undervisningen för elever som är närvarande men inte deltar i ämnet idrott och hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Mikael Krooks; Adam Winther; [2018]
    Nyckelord :närvaro; frånvaro; alternativ undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställning Syftet med studien är att, med utgångspunkt i ett läroplansteoretiskt perspektiv, öka kunskapen om hur lärare i idrott och hälsa förhåller sig till och arbetar med elever som är närvarande på lektionen men inte deltar. För att besvara syftet har följande frågeställningar utformats: Vilken alternativ undervisning erbjuder lärarna sina elever? Hur kan lärarnas utsagor om alternativ undervisning förstås i ljuset av innehållet i läroplanen? Metod Detta är en kvalitativ intervjustudie med idrottslärare i fokus. LÄS MER