Sökning: "idrottslärare skador"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden idrottslärare skador.

  1. 1. ”Äsch, det är bara att rulla ut bollen!” : En kvalitativ studie om hur idrottslärare i år 7-9 motiverar sitt val av bollspel som moment

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Adis Alagic; Sara Bayat; [2022]
    Nyckelord :ballgames; physical education; PE; learning subject; grades; teaching games; bollspel; bollspelsdidaktik; bollekar; rörelseförmåga; idrott och hälsa; KASAM;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med denna studie är att undersöka hur idrottslärare i år 7-9 motiverar sitt val av bollspel som moment i relation till kursplanen, det centrala innehållet och kunskapskraven. Utifrån syftet har följande frågeställningar formulerats. LÄS MER

  2. 2. Om olyckan är framme : En kartläggning över hur idrottslärare arbetar med idrottsskador i årskurs 7–9.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Hälsa och idrott; Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Richard Nordlander; Berg Eric; [2020]
    Nyckelord :Idrottslärare; idrottsskador; läroplan; skadehantering;

    Sammanfattning : Uppskattningsvis så skadas ca 280 000 personer varje år vid fysisk aktivitet. I läroplanen för Idrott och hälsa årskurs 7-9 så står det att vid slutet av år 9 så ska eleven på ett i huvudsak fungerande sätt kunna förebygga skador. LÄS MER

  3. 3. Idrottslärarnas inställning till styrketräning för högstadieelever

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Rahim Najafi; [2018]
    Nyckelord :tränarlänkdiverse;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte Denna studie syftar till att undersöka svenska idrottslärares inställning till styrketräning. Jag undersöker ett antal lärares inställning till styrketräning i idrottsämnet på högstadienivån och konstaterar att alla har en positiv syn men att det finns en viss skepsis mot styrketräning på gym. LÄS MER

  4. 4. Detta var inte för mig : En kvalitativ studie om idrottslärares val att byta yrke

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Anton Ek; [2017]
    Nyckelord :PE teacher; change of profession; Idrottslärare; byta yrke;

    Sammanfattning : I detta arbete studeras varför idrottslärare i större utsträckning väljer att lämna sitt yrke för ett annat. Tidigare studier visar att 18 procent av nyutbildade idrottslärare slutar inom loppet av fyra år. Den genomsnittliga arbetsperioden som idrottslärare är ungefär nio år. LÄS MER

  5. 5. Akta dig för skador! : En kvalitativ studie om idrottslärares skadeförebyggande arbete med elever i årskurs 7-9

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Malin Bernström; Cecilia Durchman; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med vår uppsats är att studera idrottslärares syn på skador och skadeförebyggnad i ämnet idrott och hälsa och hur de uppger att de undervisar det inom detta område. Studien skall besvara följande frågeställningar: Hur planerar och genomför idrottsläraren en skadeförebyggande undervisning av funktionella idrottsskador? Hur förmedlar idrottsläraren sin kunskap och medvetenhet om förebyggandet av skador till sina elever? Vilka är de allvarligaste och vanligaste förekommande skadorna under en idrottslektion? Vilken kunskap och fortbildning anser idrottslärare att de behöver avseende skador och skadeförebyggnad? Metod Som forskningsmetod har intervjuer med fem idrottslärare som arbetar eller har arbetat med årskurs 7-9 genomförts. LÄS MER