Sökning: "igångsättare"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet igångsättare.

  1. 1. Klimatet, vår viktigaste berättelse : den (o)hållbara scenkonsten

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för scenkonst

    Författare :Annika Bromberg; [2021]
    Nyckelord :scenkonst; teater; kostymdesigner; scenograf; hållbarhet; klimatomställning; case study; Agenda 2030;

    Sammanfattning : Denna undersökning har som övergripande syfte att undersöka vilka möjligheter scenografer och kostymdesigners har för att kunna arbeta med hållbarhet inom scenkonst. Studien fokuserar på att undersöka vilka konkreta verktyg scenkonstnärer, institutioner och branschorganisationer har till sitt förfogande idag och hur ett strategiskt hållbarhetsarbete kan läggas upp. LÄS MER

  2. 2. Fysisk aktivitet i förskolan : En studie om förskollärares förhållningssätt till fysisk aktivitet i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Janjons; Tommi Holmström; [2018]
    Nyckelord :Physical activity; preschool; roles of the preschool teacher; Fysisk aktivitet; förskola; förskollärarens roll;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få större förståelse för förskollärares uppfattning om begreppet fysisk aktivitet och vad de gör för att skapa förutsättningar för att stimulera fysisk aktivitet hos förskolebarn. Observation och enkäter har använts som metod i studien kallad fältundersökning. LÄS MER

  3. 3. Övervakare eller lekkamrat? : En studie av interaktionen mellan pedagoger och barn i förskolans inomhus- respektive utomhusmiljö

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Linnea Elg; Camilla Svensson; [2015]
    Nyckelord :Förskola; interaktion; inomhusmiljö; utomhusmiljö; sociokulturellt perspektiv; affordance;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och analysera hur inomhus- samt utomhusmiljön påverkar interaktionen mellan förskollärare och barn vid den fria leken. De forskningsfrågor som skapades utifrån syftet var: Vilka former av interaktioner uppstår i inomhus- respektive utomhusmiljön? Vem tar initiativ till interaktionerna i inomhus- respektive utomhusmiljön och vad är anledningen med initiativet? För att besvara studiens syfte och frågeställningar har strukturerade observationer använts som metod. LÄS MER

  4. 4. Lekens betydelse för barns sociala kompetens : Fritidspedagogers och lärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Erica Larsson; Amanda Råsmark; [2014]
    Nyckelord :Social kompetens; Lek; Lekens betydelse; Socialt samspel; Utveckling; Lärande.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka fritidspedagogers och lärares uppfattningar om lekens betydelse för barns sociala kompetens samt hur de ser på sin roll i elevers leksituationer. Metoden som användes var en kvalitativ intervju där intervjuer gjordes med tre lärare och tre fritidspedagoger från fyra olika grundskolor. LÄS MER

  5. 5. Ickemänniskor som igångsättare, deltagare och medskapare av det sociala samspelet i förskolan

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Anna Günther-Hanssen; [2014]
    Nyckelord :Samspel; förskola; posthumanism; ickemänniskor; performativa agenter; nätverk; Actor Network Theory; sammanflätningar; medskapare; översättningar;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att tillsammans med ett posthumanistiskt perspektiv undersöka fenomenet socialt samspel i förskolan med fokus på hur ickemänniskor deltar i detta samspel. Empirin för studien samlades in, under vad som liknas vid en mindre fältstudie, på en förskola i Stockholm. LÄS MER