Sökning: "igenkänning"

Visar resultat 16 - 20 av 271 uppsatser innehållade ordet igenkänning.

  1. 16. Hur mönsterseparation och igenkänningsminne förändras med tiden – En experimentell minnesstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Mårten Petersson; Pelle Schumacher; [2023]
    Nyckelord :minne; MST; mönsterseparation; online-experiment; memory; pattern separation; online experiment; Social Sciences; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : I begreppet minne ryms flera kognitiva processer. En viktig minnesförmåga är mönsterseparation, som innebär att skilja nya visuella intryck från redan kända. Det datoriserade bildminnestestet MST (Mnemonic Similarity Task) har tagits fram för att testa denna förmåga. LÄS MER

  2. 17. En förskola för alla : Om inkludering och litteratur i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Kajsa Persson; Emma Lernstad; [2023]
    Nyckelord :Barns språkutveckling; förskola; inkludering; litteratur; normkreativ; normkritisk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares förhållningssätt till hur barns språkutveckling och inkludering kan möjliggöras genom litteratur, för att främja en förskola för alla barn. Studiens teoretiska utgångspunkt baseras på det sociokulturella perspektivet och den fenomenografiska teorin. LÄS MER

  3. 18. Influencer marketing inspirerar modeintresserade följare : En studie om hur följare på Instagram uppmuntras att handla modeprodukter av influencers

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Emilia Edlund; Johanna Storsjö; [2023]
    Nyckelord :social media; parasocial relationship; discount codes; fashion; influencer marketing; sociala medier; parasociala relationer; rabattkoder; mode; influencer marketing;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur följare på olika sätt uppmuntras av influencers att köpa modeprodukter på Instagram, utifrån ett informatikperspektiv i den digitala kontexten. Syftet är att öka förståelsen för hur en följare på olika sätt uppmuntras att köpa modeprodukter som marknadsförs av en influencer på Instagram, vilket även kan ge förståelse för hur modeföretag strategiskt kan arbeta med influencer marketing. LÄS MER

  4. 19. Konsumenters preferenser till enkla kontra komplexa logotyper

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Informatik

    Författare :Hugo Lillieström; [2023]
    Nyckelord :Logo complexity; recognition; logo change; choice experiment; Logotypkomplexitet; igenkänning; logotypförändring; valexperiment;

    Sammanfattning : Bakgrund: Logotypförändringar har blivit alltmer vanliga och logotyperna blir allt enklare. Hur ser konsumenterna på denna förändring? Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur logotypers komplexitet samt igenkänning kan påverka konsumenters preferenser. LÄS MER

  5. 20. Reliable Detection of Water Areas in Multispectral Drone Imagery : A faster region-based CNN model for accurately identifying the location of small-scale standing water bodies

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Shengyao Shangguan; [2023]
    Nyckelord :Water Detection; Faster region-based convolutional neural networks; Multiple images; Convolutional neural networks; Random Forest; Vattendetektering; Snabbare regionbaserade konvolutionella neurala nätverk; Flera bilder; Konvolutionella neurala nätverk; Random Forest;

    Sammanfattning : Dengue and Zika are two arboviral viruses that affect a significant portion of the world population. The principal vector species of both viruses are Aedes aegypti and Aedes albopictus mosquitoes. They breed in very slow flowing or standing pools of water. LÄS MER