Sökning: "ikea globaliseringen"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden ikea globaliseringen.

  1. 1. Corporate Social Responsibility - ansvar under frihet - En utredande uppsats om multinationella företags ansvar för och i den globala leverantörskedjan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Ellinor Månsson; Nilla Torstensson; [2020]
    Nyckelord :Företags sociala ansvar; mjuk reglering; leverantörskedja; uppförandekoder; hållbarhetsrapportering; multinationella företag Corporate social responsibility; global supply chain; soft law; codes of conduct; sustainability report; multinational enterprises; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Multinationella företag har, på grund av den ökade globaliseringen, i allt större utsträckning börjat etablera komplexa leverantörskedjor vilka inte sällan sträcker sig över olika världsdelar. Produktionen förläggs framförallt i utvecklingsländer där efterlevnaden av arbetsrättsliga standarder många gånger är bristfällig. LÄS MER

  2. 2. Webbdesign i Japan och Sverige : En tvärkulturell analys av webbplatser från hög-kontextuella kulturer och låg-kontextuella kulturer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Rene Enomoto; [2017]
    Nyckelord :Cross-culture; web design; visual communication; website analysis; low-context cultures; high-context cultures; cultural values; tvärkulturell; webbdesign; visuell kommunikation; webbplatsanalys; låg-kontextuella kulturer; hög-kontextuella kulturer; kulturella värderingar;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att analysera och identifiera skillnader och likheter i webbdesign mellan två länder, Japan och Sverige. De japanska och svenska webbplatserna för två företag etablerade i både Japan och Sverige, IKEA och DAIKIN, har analyserats utifrån en modell framtagen av Würtz (2006) i en tidigare studie på området. LÄS MER

  3. 3. Företagskulturens inverkan på den enskilde individen : en fallstudie av IKEA Kalmar och IKEA Dubai

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan BBS

    Författare :Jon Eriksson; Tim Mankonen; [2008]
    Nyckelord :Företagskultur; Individ; IKEA; Kalmar; Dubai; Globalisering; Arbetsmarknad;

    Sammanfattning : Globalisering är något som de senaste åren blivit ett allt mer igenkänt begrepp bland oss människor, detta är något som berör både oss individer samt företagsvärlden. Den främsta anledningen till att detta är något som ligger i tiden beror på att numer finns möjligheterna, tekniken har tagit oss framåt vilket skapat ett behov bland oss människor av att se världen. LÄS MER

  4. 4. Osäkerhetshantering i etableringsprocessen : Svenska detaljhandelsföretag i Ryssland

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Marina Davidsson; Stina Lundkvist; [2007]
    Nyckelord :Osäkerhetshantering; etableringsprocess; internationalisering; nätverk relationer; kulturavstånd;

    Sammanfattning : Globaliseringen har bidragit till svenska företags etablering på utländska marknader och en etablering kan ibland vara en riskfylld process där företagen möter diverse svårigheter som kan bero på hinder i form av nya förutsättningar och regelverk som företag inte är vana vid från hemmamarknaden. Det här har lett till frågeställningen om hur detaljhandelsföretag hanterat den osäkerhet som uppkommer i samband med en utlandsetablering. LÄS MER

  5. 5. IKEA:s företagskultur ur ett internationellt perspektiv. Enhetlig och svensk eller differentierad och mångkulturell?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Programmet för personal- och arbetslivsfrågor

    Författare :Lisa Feldt; [2004]
    Nyckelord :IKEA; företagskultur; nationell kultur; kultur;

    Sammanfattning : Genom globaliseringen i världen kan företag idag, i högre utsträckning än förr, expandera på världsmarknaden. Samtidigt har företagskultur, som styrmedel för att ena personalen, uppmärksammats inom företagsvärlden de senaste decennierna. LÄS MER