Sökning: "ikea historia"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden ikea historia.
1. Working with Hand, Head, and Heart : A feminist critical discourse analysis of ‘Gender Equality as Smart Economics’
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationerSammanfattning : The objective of this thesis is to gain more knowledge about the usage of the ‘Gender Equality as Smart Economic’ discourse in corporate-led women’s empowerment initiatives. This discourse can be understood as a vocabulary for discussing the business case for women’s empowerment which has diffused from development institutions to states, NGOs and corporations through a wide range of initiatives, policies, advertisement campaigns and development and humanitarian campaigns. LÄS MER
2. Det platsbundna varumärket : En uppsats om hur företag kopplar varum'rket till plats och hur detta påverkar varumärkesidentiteten.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)Sammanfattning : Bakgrund - Varumärken fungerar som en bro mellan konsumenter och företag, skapar relationer, och sammanfattar det företaget står för i konsumentens sinne. Det är viktigt för företaget att varumärket säger rätt saker, och företaget måste vårda identiteten i varumärket. LÄS MER
3. Made by Sweden : en semiotisk innehållsanalys av hur Volvo och Ikea (re)producerar en nationell svensk identitet
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudierSammanfattning : Den här etnologiska uppsatsen undersöker hur Ikea och Volvo reproducerar en svensk identitet genom sin marknadsföring. Detta görs genom en semiotisk innehållsanalys av två reklamfilmer från 2013 och 2014 från Volvo, samt genom fältobservationer på Ikeas varuhus i Kungens Kurva, Stockholm. LÄS MER
4. Does IKEA keep its promises? : Impact of large retail chains on medium-sized citiesusing the example of IKEA in Sweden
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för geografi och ekonomisk historiaSammanfattning : Large investments in sparsely populated areas have the reputation to increase the attractiveness of these areas. This is said to lead to more investments, followed by growths in population, unemployment rates and tax revenues. LÄS MER
5. Alla minns en bra historia - En studie om användandet av corporate storytelling internt
Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att med utgångspunkt i den teoretiska referensramen och en deskriptiv fallstudie av tre företag få ökad förståelse för hur kommunikations- och marknadsföringsverktyget storytelling används i svenska företag. Syftet är även att identifiera vilka effekter verktyget kan ge och studera hur storytelling kan påverka företagskulturen. LÄS MER