Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Det konstnärliga servisglaset : En kvalitativ och kvantitativ undersökning av servisglas från Orrefors – mellan 1960 och 1990
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionenSammanfattning : This essay explores the correlation between the design of stemware and the production of artistically produced glassware at the Swedish glassworks Orrefors, between the years of 1960 and 1990. The aim of this investigation is to see in what way the artistic glass has influenced the design of the stemware. LÄS MER
2. Pandemins inverkan på kommunikation via Instagram : En jämförande studie av Remne Blomsterdesign, Coop Sverige och IKEA Sveriges kommunikation via Instagram före och under coronapandemin
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : I uppsatsen jämförs tre företag och deras Instagramkonton för att se vilken inverkan pandemin har haft på företagens kommunikation via sociala medier. Studien är uppdelad i tre olika perioder, en före pandemin och två under pandemin. LÄS MER
3. Olika språk förmedlar olika kulturer : En studie av textanalys av IKEA:s katalog
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är genom textanalys undersöka hur interkulturella skillnader påverkar den ideationella strukturen och den interpersonell strukturen i texter på olika språk. De texterna är valda utifrån IKEA:s svenska och kinesiska katalogen 2020. LÄS MER
4. "Nobody´s equal ´til everybody´s equal" - En kvantitativ innehålls- och trendanalys av IKEA Sveriges kundkataloger mellan 1999 och 2019, utifrån ett inkluderingsperspektiv.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Att undersöka frekvensen av representation av identitetsgrupper i IKEAs kundkataloger utifrån ett inkluderande perspektiv. Teori: Representation, Strategisk kommunikation, Bildanalys, Normkritik Metod: Kvantitativ innehållsanalys Material: IKEAs kundkataloger från år 1999, 2004, 2009, 2014 och 2019 Resultat: Resultatet visar att frekvensen av representation av olika identitetsgrupper, utifrån ett inkluderande perspektiv, är något varierande. LÄS MER
5. Varför byter kunder kanal? : En kvantitativ studie av servicetjänsten beställ och hämta på Ikea
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : En trend i samband med marknadens ständiga förändring är att företag integrerar sina olika distributionskanaler, vilket gör dem till omnikanaler. En innovation inom omnikanaler är ’Buy-Online, Pickup In-Store’ (BOPS), vilket innebär att kunder köper sina varor via internet och sedan hämtar dem i ett varuhus. LÄS MER