Sökning: "ikea normer"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden ikea normer.
1. Vad hade Ingvar gjort? : En kvalitativ studie om svenska IKEA-bolags kulturstyrning vid distansarbete.
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Bakgrund: Företagskultur är de trossystem, normer, värderingar och underliggande antaganden vars syfte är att bidra till en målkonkgruens inom organisationen. Litteraturen talar således för vikten av kulturstyrning, det framgick dock att det fanns en brist på studier kring hur företag aktivt styr sin företagskultur vid distansarbete. LÄS MER
2. "Nobody´s equal ´til everybody´s equal" - En kvantitativ innehålls- och trendanalys av IKEA Sveriges kundkataloger mellan 1999 och 2019, utifrån ett inkluderingsperspektiv.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Att undersöka frekvensen av representation av identitetsgrupper i IKEAs kundkataloger utifrån ett inkluderande perspektiv. Teori: Representation, Strategisk kommunikation, Bildanalys, Normkritik Metod: Kvantitativ innehållsanalys Material: IKEAs kundkataloger från år 1999, 2004, 2009, 2014 och 2019 Resultat: Resultatet visar att frekvensen av representation av olika identitetsgrupper, utifrån ett inkluderande perspektiv, är något varierande. LÄS MER
3. Ett rum för två personer, fast även för sex personer, men också för två : En studie i hur sammansatta familjers vardagsrum kan visas i inspirationsrum på IKEA i Odense
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Tillsammans med Interior Design Managern på IKEA i Odense upptäcktes en brist i representationen av sammansatta familjekonstellationer i inspirationsytorna i varuhuset. Detta öppnade upp till en undersökning om hur sammansatta familjer har det i sina hem och hur IKEA kan visa familjerna hur hemmen kan se ut. LÄS MER
4. "Där livet händer" : En kvalitativ innehållsanalys av IKEAs reklamfilmer ”Där livet händer” ur ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Denna studie fokuserar på hur olika könsroller och familjestrukturer representeras i reklamfilmer ur IKEAs kampanj Där livet händer. Studien syftar även till att undersöka om innehållet i reklamfilmerna bryter eller förstärker de normer som finns i samhället. Specifikt studeras innehållet ur fyra reklamfilmer från deras kampanj. LÄS MER
5. “Där livet händer” : En studie av visuell kommunikation i IKEA:sreklamkampanj
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknikSammanfattning : Detta arbete är en fallstudie av IKEAs reklamkampanj “Där livet händer”. Arbetet har tvåsyften: att utforska tekniska aspekter på reklamproduktion och skapa sig en bild avmottagarnas uppfattning av reklamfilmerna i den nämnda kampanjen. LÄS MER