Sökning: "ikea svenskhet"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden ikea svenskhet.

  1. 1. Det platsbundna varumärket : En uppsats om hur företag kopplar varum'rket till plats och hur detta påverkar varumärkesidentiteten.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Gustav Ebertsson; Oliver Dimic; Linus Bergström; [2020]
    Nyckelord :Plecebranding; branding; place; identity; placeidentity; brandidentity; placebrandidentity; Platsvarumärken; varumärke; plats; varumärkesidentitet; identitet; platsvarumärke; platsvarumärket; platsidentitet;

    Sammanfattning : Bakgrund - Varumärken fungerar som en bro mellan konsumenter och företag, skapar relationer, och sammanfattar det företaget står för i konsumentens sinne. Det är viktigt för företaget att varumärket säger rätt saker, och företaget måste vårda identiteten i varumärket. LÄS MER

  2. 2. Svenskhet – The IKEA Way! : Hur begrepp får eget liv och betydelse när IKEA får bestämma vad svenskhet är

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Maya Ginsburg; [2016]
    Nyckelord :svenskhet; IKEA; nationen; diskursteori; gruppbildning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur ett globalt företag påverkar bilden av Sverige i världen men också hos ”svenskar” själva. Uppsatsen är ett försök till att förstå på vilket sätt detta sker. LÄS MER

  3. 3. Du ska inte bita den hand som föder dig : En studie på effekterna av religion och etiska värderingars inverkan på internationell marknadsföring i Saudiarabien

    Kandidat-uppsats, Institutionen för teknik och samhälle

    Författare :Jenny Vikström; Evelina Manfredsson; [2013]
    Nyckelord :Economics; The impact of culture; ethics and religion; consumer behavior; International marketing; swedishness; Ekonomi; marknadsföring; IKEA; H M; Kulturell påverkan; etik och religion; konsumentbeteende; internationell marknadsföring; svenskhet;

    Sammanfattning : Nyckelord: Kulturell påverkan, etik och religion, konsumentbeteende, internationell marknadsföring och svenskhet. Syfte Syftet med detta examensarbete är att skapa fördjupad förståelse för hur kulturella faktorer, såsom religion och etiska värderingar, påverkar svenska företags utformning av deras internationella marknadsföring med fokus på den saudiarabiska marknaden. LÄS MER

  4. 4. Hur förmedlas bilden av Svea? : - en studie om hur ESN, IKEA och UD förmedlar svenskhet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Christina Gökstorp; [2008]
    Nyckelord :Social Anthropology; identity creating; swedishness; ESN; IKEA; UD; Socialantropologi; identitetsskapande; svenskhet; ESN; IKEA; UD;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to show how ESN, IKEA and the Ministry for Foreign Affairs (UD) mediated swedishness. This will be done by illustrate and analyse the methods the research fields use to create and spread pictures and message about Sweden, Swedes and Swedish cultures. LÄS MER