Sökning: "ikeas"

Visar resultat 1 - 5 av 128 uppsatser innehållade ordet ikeas.

  1. 1. Externkommunikation vid nedläggning av projekt : En fallstudie om IKEAs nedläggning av IKEA-katalogen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sara Lindenius; Ida Romppala; [2023]
    Nyckelord :Projekt; projektnedläggning; externkommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka förståelsen kring hur företag kommunicerar med sina kunder vid nedläggning av projekt. Detta har undersökts med utgångspunkt i hur IKEA kommunicerade med sina kunder efter nedläggning av IKEA-katalogen. Det teoretiska ramverket utgör teorier kring projektnedläggning och kommunikation. LÄS MER

  2. 2. Kasta ut chintzen : En diskurshistorisk analys av IKEAs reklam ochnationell förnyelse i Storbritannien på 1990-talet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Nilla Steneholt; [2023]
    Nyckelord :IKEA; New Labour; Cool Britannia; kulturell marknadsföring; ideologi; nationell identitet;

    Sammanfattning : Storbritannien präglades på 1990-talet av politiskt och kulturellt nytänkande med New Labour och kulturfenomenet Cool Britannia samtidigt som IKEA försökte etablera sig i landet. Min diskurshistoriska analys undersöker hur IKEAs reklamkampanjer “Chuck out your chintz” och “Stop being so English” anpassades till framväxande föreställningar om ett nytt Storbritannien. LÄS MER

  3. 3. Kulturella anpassningar i reklamfilm : En kvalitativ innehållsanalys av Ikeas och Mujis reklamfilmer på den svenska och japanska marknaden

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Märta Westin; Jenny Aspemo; [2023]
    Nyckelord :Ikea; Muji; tvärkulturell marknadsföring; kulturell anpassning; reklamfilm;

    Sammanfattning : Ikea och Muji är två multinationella företag vars affärsidéer utgår från att sälja heminredning i en tillgänglig prisklass. Företagande över olika geografiska marknader ställer i sin tur särskilda krav på marknadsföringen, som kräver anpassning till den lokala kulturen i fråga. LÄS MER

  4. 4. Multi-Class Classification for Predicting Customer Satisfaction : Application of machine learning methods to predict customer satisfaction at IKEA

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Stina Backerholm; Malin Börjesjö; [2023]
    Nyckelord :Multi-Class Classification; Imbalanced Data; Machine Learning; Multi-Klass Klassifisering; Obalanserat Data; Maskininlärning;

    Sammanfattning : Gaining a comprehensive understanding of the features that contribute to customer satisfaction after contact with IKEA’s Remote Customer Meeting Points (RCMPs) is essential for implementing effective remedial measures in the future. The aim of this project is to investigate if it is possible to find key features that influence customer satisfaction and to use these to predict customer satisfaction. LÄS MER

  5. 5. Incorporating Reinforcement Learning into Supervised Sequential Recommender Models

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Statistik och maskininlärning

    Författare :Patrick Siegfried Hiemsch; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In the context of the significant expansion of e-commerce, Recommender Systems have become important tools for businesses, enhancing customer engagement through the personalization of product recommendations. This thesis investigates the integration of Reinforcement Learning concepts  into Supervised Learning frameworks, aiming to foster more accurate, novel and diverse recommendations. LÄS MER