Sökning: "ikonotext"

Visar resultat 16 - 20 av 35 uppsatser innehållade ordet ikonotext.

  1. 16. Teknik är inget för mig, eller? : – En komparativ bildanalys, vilken undersöker tekniken i två bilderböcker utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Golowin; [2019]
    Nyckelord :Bilderböcker; teknik; genusperspektiv; flickor; högläsning;

    Sammanfattning : Uppsatsen jämför två svenska översättningar av bilderböckerna Lindbergh: Den äventyrliga berättelsen om en flygande mus (2014) och Armstrong: Den första musen på månen (2017) av den tyske författaren Torben Kuhlmann. Bilderböckerna innefattar rikligt med teknik och i översättningen av den förstnämnda boken benämns protagonisten som är en mus, som en hona, i översättningen av den sistnämnda boken benämns musen som en hane. LÄS MER

  2. 17. Den normbrytande trenden : En studie om normbrytande barnböcker ur ett queerperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Linn Eliasson; [2018]
    Nyckelord :litteraturvetenskap; bilderböcker; normbrytande; barnlitteratur; paratexter; Lindenbaum; Gustavsson; Bjärbo; ikonotext;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar tre normbrytande bilderböcker för barn i syfte att undersöka hur genus förmedlas samt vad som gör bilderböckerna till normbrytande respektive icke normbrytande. Analysen är uppdelad i två delar: i den första används Gerard Genettes teorier kring paratexter; närmare bestämt bokomslaget. LÄS MER

  3. 18. Vem får vara med? En intersektionell textanalys av bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :My Westman; [2018]
    Nyckelord :Bilderbok; Bilderböcker; Förskola; Intersektionalitet; identitetsskapande; hermeneutisk cirkel; ikonotext;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker ur ett intersektionellt perspektiv karaktärer i 37 bilderböcker som ingår i ett bokpaket som alla Malmö stads förskolor fick ut år 2016. Syftet är att förstå vilka möjligheter till identifikation dessa böcker ger barnen. Metoden som används är kvalitativ textanalys, vilken grundas ett hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 19. Att komma till ön med skatten är inget äventyr : En analys av barns texter och textskapande genom fantasi, minnen och lek i diktsamlingen, Valen simmade förbi sagorna vi lämnade i havet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Catarina Andersson; Annelie Forsberg; [2018]
    Nyckelord :Valen simmade förbi sagorna vi lämnade i havet; textskapande; lek och fantasi; estetiska uttrycksformer; estetiska lärprocesser; mångkulturalitet; flerspråkighet; genrepedagogik; diktskapande; litteratursociologi; lyrikanalys; ikonografi; ikonotext och symbolik;

    Sammanfattning : Projektet "Att komma till ön med skatten är inget äventyr" resulterade i diktsamlingen Valen simmade förbi sagorna vi lämnade i havet. De deltagande barnen i projektet har genom estetiska uttrycksformer och textskapande skapat dikter utifrån minnen, tankar och erfarenheter av krig och flykt. LÄS MER

  5. 20. Gnaget i magen : En analys av barns skuld och skuldkänslor som motiv i bilderboken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Wahlborg; [2018]
    Nyckelord :Skuld; känslor; bilderbok; ikonotext; boksamtal; undervisning;

    Sammanfattning : I uppsatsen analyseras bilderböckerna Malte modig och Glitterhästen (2015) av Karin Jacov, Kriget (2014) av Gro Dahle, Alfons och odjuret (2007) av Gunilla Bergström, Oj då! Men det var inte jag (2007) av Lauren Child, samt Tjuv-Solvej (2003) av Åsa Karsin. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur barns skuld och skuldkänslor skildras som motiv i bilderböckerna. LÄS MER