Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 382 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Digitala verktyg är så mycket mer än en iPad” : En kvalitativ studie om pedagoger i förskolans syn på digitala kompetens och arbete med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Holmgren; [2024]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digital kompetens; digital klyfta; IKT; iPad; lpfö18;

    Sammanfattning : Inledning  Digitala verktyg och digital kompetens är ett högt aktuellt område där det sker ständiga debatter om skärmars skadlighet för barn. Idag framkommer det i läroplanen för förskolan att förskollärare ska ansvara för att ge barnen möjlighet att möta digitala verktyg och skapa en digital kompetens men hur när forskning visar alla skador digitala verktyg kan ge?   Syfte och frågeställningar   Syftet med studien är att undersöka pedagogernas syn på deras kompetens i att använda digitala verktyg i verksamheterna för att utveckla barnens digitala kompetens. LÄS MER

  2. 2. IKT-pedagogers uppfattningar om IKT och digitalisering i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Isak Vessman; [2024]
    Nyckelord :IKT; förskola; digitala verktyg; teknik.;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to spread a broader understanding of ICT educators’ experiences of digital tools and professional development in preschool. ICT educators possess greater knowledge in the area then regular preschool teachers, which is why they were selected to participate in the study. LÄS MER

  3. 3. Spel och rörelse? : Fritidslärares uppdrag i arbetet med IKT och rörelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Steen; Emelie Lundgren; Emma Jarestrand; [2023]
    Nyckelord :IKT; rörelse; digitala verktyg; fritidshem; arbetssätt;

    Sammanfattning : Följande studie syftar på att undersöka hur verksamma lärare och pedagoger på fritidshem runt om i Sverige arbetar med IKT i samband med fysisk rörelse, och hur de kan arbeta med detta. Vidare undersöker studien även hur lärare och pedagoger anser att rörelse i samband med IKT kan gynna barns rörelse. LÄS MER

  4. 4. Den digitala hälso- och sjukvården : En allmän litteraturöversikt ur sjuksköterskors perspektiv om att vårda medhjälp av informations- och kommunikationsteknik

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Danilo Romo; Sami Packalen Kimari; [2023]
    Nyckelord :ICT; literature review; nurses experiences; patient safety; relations.; Allmän litteraturöversikt; IKT; patientsäkerhet; relation; sjuksköterskors erfarenheter.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Dagens samhälle blir mer effektivt och digitaliserat tack vare informations- och kommunikationsteknik (IKT) och dess digitala verktyg. Sjuksköterskor använder IKT mer och mer i sitt omvårdnadsarbete och användningen av IKT kan vara ett komplement för vårdandet av patienter. LÄS MER

  5. 5. Digitala verktyg och dess påverkan i matematikundervisningen : En observations- och intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nadin El-Machharawi; Sumeja Avdija; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; matematik; lågstadiet; IKT; digitalisering; applikationer;

    Sammanfattning : Digitalisering har ökat samt utvecklats senaste årtionde och dagens teknologi har ett stort inflytande på samtliga verksamheter. Digitalteknik är bland de största utvecklingarna som har påverkat jordens befolkning. LÄS MER