Sökning: "ikt förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 140 uppsatser innehållade orden ikt förskola.

  1. 1. IKT-pedagogers uppfattningar om IKT och digitalisering i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Isak Vessman; [2024]
    Nyckelord :IKT; förskola; digitala verktyg; teknik.;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to spread a broader understanding of ICT educators’ experiences of digital tools and professional development in preschool. ICT educators possess greater knowledge in the area then regular preschool teachers, which is why they were selected to participate in the study. LÄS MER

  2. 2. Hur en digital verksamhet blir verklighet En systematisk litteraturstudie om digitala verktyg som stöd för lärande, utveckling och inkludering i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Beatrice Andersson; Magnus Thyselius; NIqie Johansson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitalisering; IKT; inkludering; lärande; utveckling; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie har varit att kartlägga vad forskning säger om hur de digitala verktygen kan användas som ett stöd för barnens utveckling, lärande och inkludering i förskolan. Mer specifikt ville vi undersöka om det fanns några möjligheter och hinder kring arbetet med de digitala verktygen som stöd i förskolan och därmed hur implementeringen kan ske. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg : Förskollärarnas inställning och användning av digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jens Hall; Viktoria Nilsson; [2022]
    Nyckelord :digitalisering; digitala verktyg; förskola; förskollärare; IKT; inställning; lärare; lärplatta;

    Sammanfattning : Inledning I och med att digitaliseringen fått en plats i den reviderade läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) är det inte längre fokus på att digitala verktyg ska användas i verksamheten utan fokus har flyttats till hur de ska användas. Då vi uppmärksammat att den digitala kompetensen hos förskollärare varierar och deras personliga tycken påverkar användningen har vi valt att genomföra denna studie för att undersöka hur förskollärare använder de digitala verktygen i förskolans vardag. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares användning av digitala verktyg i språkutvecklande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Jonsson; Emma Arnesdotter; [2022]
    Nyckelord :Digital teknik; förskola; IKT; lärande; pedagogiska mervärden; undervisning.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på hur och varför förskollärare använder digitala verktyg i språkutvecklande undervisning samt vilka faktorer som påverkar användningen. Det insamlade materialet har analyserats ur ett sociokulturellt perspektiv som gett upphov till teman och kategorier som presenteras i resultatdelen som rubriker och underrubriker. LÄS MER

  5. 5. IT och IKT i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärarens kompetens i ett pedagogiskt syfte

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Liljenby; Monica Nguyen Saewean; [2021]
    Nyckelord :it; ikt; förskola; digitala verktyg; pedagogik;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks IT samt IKT i förskolan. Digitala verktyg blir mer aktuellt för varje dag som går i dagens samhälle vilket även resulterar i att det blir en stor del i barns vardag. Anledningen till det valda ämnet är därför samhällets utveckling samt vilken påverkan det har hos barnen. LÄS MER