Sökning: "ikt gävle"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden ikt gävle.

  1. 1. En gåva från gudarna eller förlegad kunskap? : En studie om handskrivningens roll i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Madeleine Bergkvist; [2023]
    Nyckelord :handskrivning; digitalt skrivande; penna och papper; digitalisering; IKT; kognitiva funktioner; handen och hjärnan; gymnasieskolan; svenskundervisning; svenskämnet; ramfak- torer; ramfaktorteorin;

    Sammanfattning : Denna studie avser att undersöka svensklärares inställning till handskrivning respektive digitalt skrivande i syfte att utröna hur detta påverkar deras undervisning. Vidare ämnar studien att lyfta fram de arbetssätt och sammanhang i vilka dessa lärare uppmuntrar eleverna till handskrivning i svenskundervisningen på gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares användning av digitala verktyg i planerade aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Georgia Gaitanidou; Ida Andersson; [2023]
    Nyckelord :Participation; digital tools; digital skills; ICT; multimodal; Delaktighet; digitala verktyg; digitala kompetens; IKT; multimodal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare använder digitala verktyg i sina verksamheter för att stimulera barns lärande. Kvalitativa intervjuer genomfördes för att undersöka förskollärares förhållningssätt i användningen av digitala verktyg i planerade aktiviteter. LÄS MER

  3. 3. Fritidslärares upplevelser av informations- och kommunikationsteknik i fritidshemmets kontext : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lisa Bjuhr; Mattias Eriksson; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; digitalitet; digital kompetens; fritidshem; fritidslärare; IKT; läroplan; styrdokument;

    Sammanfattning : Barn i samhället idag spenderar en stor del av sin fritid i digitala sammanhang och visar generellt stort intresse för digitalitet. Än så länge är forskning som berör elevers användning av digitala verktyg och dess effekter för elevernas lärande i en fritidshemskontext skral. LÄS MER

  4. 4. Matteappar- lek eller pedagogik? : En intervjustudie om hur lärare använder matteappar i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Thomas Höglund; [2022]
    Nyckelord :Appar; Chromebook; IKT; matematik; surfplattor; årskurs 4 - 6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på varför, hur och när matematikapparna används i skolan. Vad har lärarna för mål med användningen av matematikapparna? Använder lärarna matematikapparna till de ändamål som tillverkarna av matematikapparna har tänkt sig? Studien genomfördes via semistrukturerade intervjuer av sex lärare som alla använder matematikappar i någon utsträckning. LÄS MER

  5. 5. Digitalt skrivande i skolans tidigare år : effekter och påverkande faktorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Maria Hallqvist; Cathrin Mattsson Malinen; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Digitalisering; ASL; IKT; TPACK; talsyntes;

    Sammanfattning : I denna studie kartläggs vad som påverkar lärare i valet av att använda digitala verktyg i skrivundervisningen i skolans tidiga år (F–3) samt i vilken omfattning digitala verktyg används i skrivundervisningen. Studien syftar till att bidra till djupare kunskap och förståelse för vad som generellt påverkar lärare i valet av att använda digitala verktyg i skrivundervisningen. LÄS MER