Sökning: "ikt i lärarutbildningen: ett sociokulturellt perspektiv på"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden ikt i lärarutbildningen: ett sociokulturellt perspektiv på.

  1. 1. Digitala verktyg och musikskapande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Anton Odh; [2013]
    Nyckelord :Music technology; Music composition; Music ICT; Media ecology; Musik teknologi; Musikskapande; Musik IKT; Medieekologi;

    Sammanfattning : I denna undersökning studeras hur digitala verktyg används på två högstadieskolor i årskurs 8 och hur dessa verktyg möjligtvis kan inverka på elevers musikskapande. Undersökningen är av kvalitativ art och grundar sig på deltagande observationer och semistrukturerade fokusgruppsintervjuer i projekt där elever på olika sätt skapar musik med digitala verktyg. LÄS MER

  2. 2. Digital kommunikation och litteracitet i förskolan : Förutsättningar och praktik

    M1-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Elin Andersson Lidström; [2013]
    Nyckelord :Learning tablets; literacy; sociocultural perspective on learning and development; conditions and practice.; Lärplattor; litteracitet; sociokulturellt perspektiv på lärande och utveckling; förutsättningar och praktik.;

    Sammanfattning : Informations- och kommunikationstekniken (IKT) är en viktig del av vår vardag, då tekniken på olika sätt förenklar och effektiviserar vårt dagliga agerande på arbetet och i hemmet. Genom att interagera med tekniken kan vi kommunicera med andra människor, på en mängd olika sätt genom en mängd olika medier. LÄS MER

  3. 3. IKT-pedagogik i slöjden : En studie om informations- och kommunikationsteknik i textilslöjden utifrån ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Mirjam Hedkvist; [2013]
    Nyckelord :digitala verktyg; sociokulturellt perspektiv; en-till-en; TPACK;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att, utifrån ett lärarperspektiv, bidra till ökad kunskap om hur IKT används i textilslöjden och hur förutsättningarna för detta ser ut. Avsikten var främst att ta reda på hur lärare använder sig av de resurser som finns på skolorna och i sina klassrum men även vad de skulle önskat att de hade tillgång till. LÄS MER

  4. 4. IKT:s roll i litteraturundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ulf Mattsson; Lizette Alexandersson; [2012]
    Nyckelord :digital teknologi i undervisning; elevcentrerat lärande; IKT; litteraturundervisning; möjligheter; svensklärare; svenskämnet; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande arbete är att undersöka hur några svensklärare i grundskolans senare år ser på användandet av IKT i svenskämnets litteraturundervisning. Vi har tagit reda på vilka möjligheter respektive utmaningar som de ser med att använda IKT i litteraturundervisningen. LÄS MER

  5. 5. IKT:s roll i litteraturundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ulf Mattson; Lizette Alexandersson; [2012]
    Nyckelord :digital teknologi i undervisning; elevcentrerat lärande; IKT; litteraturundervisning; möjligheter; svensklärare; svenskämnet; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande arbete är att undersöka hur några svensklärare i grundskolans senare år ser på användandet av IKT i svenskämnets litteraturundervisning. Vi har tagit reda på vilka möjligheter respektive utmaningar som de ser med att använda IKT i litteraturundervisningen. LÄS MER