Sökning: "ikt i lärarutbildningen: ett sociokulturellt perspektiv på"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden ikt i lärarutbildningen: ett sociokulturellt perspektiv på.
1. Digitala verktyg och musikskapande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : I denna undersökning studeras hur digitala verktyg används på två högstadieskolor i årskurs 8 och hur dessa verktyg möjligtvis kan inverka på elevers musikskapande. Undersökningen är av kvalitativ art och grundar sig på deltagande observationer och semistrukturerade fokusgruppsintervjuer i projekt där elever på olika sätt skapar musik med digitala verktyg. LÄS MER
2. Digital kommunikation och litteracitet i förskolan : Förutsättningar och praktik
M1-uppsats, LärarutbildningenSammanfattning : Informations- och kommunikationstekniken (IKT) är en viktig del av vår vardag, då tekniken på olika sätt förenklar och effektiviserar vårt dagliga agerande på arbetet och i hemmet. Genom att interagera med tekniken kan vi kommunicera med andra människor, på en mängd olika sätt genom en mängd olika medier. LÄS MER
3. IKT-pedagogik i slöjden : En studie om informations- och kommunikationsteknik i textilslöjden utifrån ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Studiens syfte har varit att, utifrån ett lärarperspektiv, bidra till ökad kunskap om hur IKT används i textilslöjden och hur förutsättningarna för detta ser ut. Avsikten var främst att ta reda på hur lärare använder sig av de resurser som finns på skolorna och i sina klassrum men även vad de skulle önskat att de hade tillgång till. LÄS MER
4. IKT:s roll i litteraturundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med föreliggande arbete är att undersöka hur några svensklärare i grundskolans senare år ser på användandet av IKT i svenskämnets litteraturundervisning. Vi har tagit reda på vilka möjligheter respektive utmaningar som de ser med att använda IKT i litteraturundervisningen. LÄS MER
5. IKT:s roll i litteraturundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med föreliggande arbete är att undersöka hur några svensklärare i grundskolans senare år ser på användandet av IKT i svenskämnets litteraturundervisning. Vi har tagit reda på vilka möjligheter respektive utmaningar som de ser med att använda IKT i litteraturundervisningen. LÄS MER