Sökning: "ikt i skolan"

Visar resultat 11 - 15 av 260 uppsatser innehållade orden ikt i skolan.

  1. 11. En kvalitativ studie om hur IKT kan implementeras i skolan utifrån gymnasielärares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Moa Norberg; Victor Svensson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det pågår en digitalisering av samhället, vilken inte minst är märkbart i skolväsendet. I och med Sveriges digitaliseringsstrategi har informations- och kommunikationsteknik (IKT) intagit en alltmer central roll i läroplanen. Denna förändring påverkar hur lärare organiserar sitt arbete och därmed hur lärandemiljön utformas och skapas. LÄS MER

  2. 12. IKT i skolan - för undervisningens skull

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Jonas Hallberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att se hur undervisningen påverkades av IKT. Det ansåg jag vore intressant att undersöka eftersom teknik nu är en bestående del av både elevers och lärares arbetsdag. LÄS MER

  3. 13. ”Att jobba långsamt vore ju inte i linje med syftet” : En intervjustudie om digitala arbetssätt och livsbalans hos ledarskapsroller inom kunskapsintensivt arbete

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Anne Lindgren; [2021]
    Nyckelord :Work life balance; digital work; remote work; knowledge intensive work; leadership and management; Livsbalans; digitala arbetssätt; distansarbete; kunskapsintensivt arbete; ledarskap och chefskap;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur personer med ledarskapsroller inom kunskapsintensivt arbete (LIKA) upplever att möjligheterna och utmaningarna med digitala arbetssätt på distans påverkar deras arbete och deras välmående. Studien baseras på semi-strukturerade intervjuer med 13 deltagare med sådan yrkesbefattning, och resulterar i en bred mängd möjligheter från digitala arbetssätt – som exempelvis att arbetet blir mer effektivt och kan utföras oberoende av tid eller geografisk plats. LÄS MER

  4. 14. AI för en lyckad läsundervisning: : Pedagogers erfarenheter av att använda AI för att nivåkategorisera läsning och individanpassa läsundervisningen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Lejla Shafiee; [2021]
    Nyckelord :Digitalisering; dyslexi; EdTech; IKT; Lexplore; läslistor; läsning; läsutveckling; läs- och skrivsvårigheter; maskininlärning; screening;

    Sammanfattning : Utvecklingen av teknologiska lösningar i skolan har ökat i en drastisk fart, liksom teknologi i övriga delar av samhället. Ögonrörelser vid läsning har tidigare visat sig ha en koppling till läsförmågan, bland annat från studier gjorda på dyslektiker. LÄS MER

  5. 15. Developing a Parameterized Embodied Emissions Calculator for telecommunication networks equipment (PEEC)

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Maël Madon; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Temperature on the surface of the earth has already increased by 1°C above pre-industriallevels. To have a chance to keep global warming under 1,5°C, greenhouse gas emissions fromhuman activities should be halved by 2030, reaching net zero in 2050. Every business sectoris concerned. LÄS MER