Sökning: "ikt i skolan"
Visar resultat 16 - 20 av 260 uppsatser innehållade orden ikt i skolan.
16. Digitalisering av skolan på vetenskaplig grund sker med förberedda lärare och goda verktyg : En litteraturstudie om lärares TPACK och IKT i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : IKT har varit en del av skolans undervisning under årtionde och tar med tiden allt mer plats i undervisningen. Det är mer regel än undantag att eleverna har egna elevdatorer men har lärare den kunskap som krävs för att undervisa med digitala hjälpmedel? Detta arbete är en forskningsöversikt som använder sig av analytisk induktion för att svara på om IKT i skolan stöttar elevers kunskapsutveckling i matematik samt om lärare har den kunskap om IKT och sådan uppfattning om sin kunskap, att de effektivt kan förmedla nya kunskaper till eleverna med hjälp av IKT? Arbetet visar att det finns en utbredd uppfattning om att IKT kan bidra till att stärka elevers matematiska förmågor men att det samtidigt är vanligt att lärare upplever sig sakna den kompetens som behövs för att använda IKT i sin undervisning. LÄS MER
17. M-MIMO Map Based Positioning in Wireless Networks
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : The next generation 5G systems has attracted more and more attention to the rapid development of information and communication technology (ICT). Positioning is an important research area in 5G mobile networks, especially in M-MIMO wireless networks. LÄS MER
18. TPACK- Teknisk, pedagogisk och innehållsmässig kompetens
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Teknologi har får allt mer betydelse i den svenska skolan, efter den senaste läroplanen publicerades av Skolverket. Att lärare brister i teknisk kompetens är ett återkommande dilemma i nyhetsartiklar. LÄS MER
19. Påverkan vid implementeringen av digitala en – till – en.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Denna studie har undersökt implementeringen av en-till-en med det digitala verktyget chromebook på en svensk skola som benämns som Bokskolan. Syftet har varit att undersöka hur olika utbildningsaktörer resonerar om implementeringen. LÄS MER
20. Digitala verktyg i undervisningen En intervju- och enkätstudie bland pedagoger i årskurs 4–6
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte: I och med införandet av den nationella digitaliseringsstrategin (2017) inom den svenska skolan var syftet med studien var att undersöka vilka uppfattningar lärare i årskurs 4–6 hade om digitala verktygs användbarhet i undervisningen. Syftet var även att ta reda på vilka utmaningar användandet av digitala verktyg förde med sig för lärarna. LÄS MER