Sökning: "ikt lärarrollen"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden ikt lärarrollen.

  1. 1. IKT – verktyg för och i utveckling : En kvalitativ intervjustudie om hur digitala verktyg används på svenska fritidshem

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Martin Carlsvärd; Marcus Moberg; [2021]
    Nyckelord :IKT; fritidshem; lärande; digitala verktyg; digitalisering; utbildningsteknologi; digital kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger beskriver sin användning av IKT på fritidshemmet samt vilket lärande som möjliggörs utifrån detta. Vi arbetar kvalitativt med tio semistrukturerade intervjuer som kodas och analyseras tematiskt. LÄS MER

  2. 2. IKT i matematikundervisningen : Matematiklärares användning och syn på IKT imatematikundervisningen för elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Mohamoud Mohamoud; Carl-Henrik Kennergren; [2019]
    Nyckelord :Matematiksvårighet; matematiklärare; IKT-användning; IKT-uppfattning; IKT-kompetens;

    Sammanfattning : Digitaliseringen påverkar det mesta i samhället, så även i skolan och i lärarrollen. Syftet med studien var att undersöka matematiklärarnas IKT-uppfattning, IKT-användning och IKT-kompetens för att undervisa elever i matematiksvårighet. En tvärsnitts kvantitativ studie genomfördes via en webbaserad enkät. LÄS MER

  3. 3. Informations- och kommunikationsteknik inom Sva : – Fem lärares motivation, teknik och metoder inom IKT

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Maria Wahlström; [2017]
    Nyckelord :IT; digitalization; information technology; ICT; SFI SAS; teacher; school; education; communication technology; IT; digitalisering; informationsteknik; informationsteknologi; kommunikationsteknik; SFI; lärare; skola; pedagogik; SVA; Svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med denna intervjustudie är att se hur lärare arbetar med informations- och kommunikationsteknik (IKT) i sin undervisning, inom svenska som andraspråk. Kvalitativa semistrukturerade forskningsintervjuer gjordes med Sva-lärare i Stockholm. LÄS MER

  4. 4. Flippade klassrum, film eller pecha-cucha. En kvalitativ undersökning om hur elever i en åk 8 prövar nya arbetssätt i digital miljö

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Anders Bäckner; [2014-03-20]
    Nyckelord :flipped classrooms; lärande; multimodial; IKT;

    Sammanfattning : Syfte: Att tillsammans med elever i åk 8, pröva och värdera ett nytt arbetssätt. Frågeställningarna är: • Ökar ett nytt arbetssätt elevernas lust att lära? • Känns undervisningen mer meningsfull med ett nytt arbetssätt? • Förändras lärarrollen och i så fall på vilket sätt? Teori: Lärande sker i samspel och i kommunikation med andra, lärande är en aktiv handling, där den som lär presenterar sitt lärande på olika sätt, genom olika teckenskapande aktiviteter. LÄS MER

  5. 5. Geometri och IKT. Observationer av undervisning med IKT för årskurserna 3-9

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Elisabeth Persson; [2014-01-23]
    Nyckelord :geometri; IKT; begrepp; kommunikation; didaktik; digitala läromedel;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka om IKT kan vara ett verktyg för att utveckla elevers begreppsliga och kommunikativa förmågor, här tillämpat på det centrala innehållet geometri år 4-6. Teori: Studiens avsikt är att utforska om IKT kan vara ett verktyg för att utveckla elevers förståelse av geometriska begrepp och därigenom utveckla kvalitén i deras kommunikation. LÄS MER