Sökning: "ikt läromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden ikt läromedel.

  1. 1. Fritidslärares upplevelser av informations- och kommunikationsteknik i fritidshemmets kontext : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lisa Bjuhr; Mattias Eriksson; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; digitalitet; digital kompetens; fritidshem; fritidslärare; IKT; läroplan; styrdokument;

    Sammanfattning : Barn i samhället idag spenderar en stor del av sin fritid i digitala sammanhang och visar generellt stort intresse för digitalitet. Än så länge är forskning som berör elevers användning av digitala verktyg och dess effekter för elevernas lärande i en fritidshemskontext skral. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg i matematikundervisningen : En kvalitativ studie om grundskollärares användning av digitala verktyg i matematikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Maxine Björkholm; [2022]
    Nyckelord :Digitalisering; IKT; digital kompetens; mathematics learning; primary school;

    Sammanfattning : Dagens samhälle är väldigt digitaliserat och i skolans styrdokument framgår det tydligt hur viktigt det är att elever får möjlighet att arbete med digitala verktyg. Även tidigare forskning visar att informations- och kommunikationsteknik behöver integreras i utbildningssituationer för att bilda samhällsmedborgare som kan leva och verka i ett globaliserat informationssamhälle. LÄS MER

  3. 3. Así se dice - Så säger man : En studie om uttal och prosodi i digitala läromedel för spanskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Linn Hällgren; [2021]
    Nyckelord :IKT-användande i språkundervisning; Blooms reviderade taxonomi;

    Sammanfattning : El presente trabajo tiene por objetivo investigar cómo se practica la pronunciación y la prosodia en las tareas orales de tres libros digitales de español como lengua extranjera (ELE). Para poder investigar eso se pregunta lo siguiente: ¿Cómo están formados los libros digitales de ELE? ¿Qué conocimientos y habilidades pueden adquirir los alumnos suecos a través de las tareas orales de los libros digitales? Se propone que la prosodia es un elemento fundamental en la adquisición de una lengua extranjera. LÄS MER

  4. 4. Elevers motivation till digitalt lärande i moderna språk : Genom digital undervisning och läromedel i spanska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Carolina Ruch; [2021]
    Nyckelord :IKT; språkundervisning; självförmåga; motivation; attityder; spanska.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how motivation is affected in modernlanguage learners, whether digital tools/books have any effect on the students'motivation when learning Spanish. The study was conducted using two quantitativemethods that were carried out in several schools in the Ludvika area during the spring term ´20 and ´21. LÄS MER

  5. 5. Digital kompetens i undervisningen : En studie om likheter och skillnader i Uppsalas kommunala skolor årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lova Nilsson; Caroline Nygren; [2020]
    Nyckelord :Digital kompetens; ramfaktorteorin; socioekonomiska förhållanden; teknologiska och pedagogiska innehållskunskaper TPACK ; informations- och kommunikationsteknik IKT ;

    Sammanfattning : Den nionde mars 2017 beslutade regeringen att digital kompetens skulle skrivas in i styrdokumenten och börja gälla senast juli 2018. Syftet med förändringarna var att tydliggöra skolans uppdrag samt att förstärka elevers digitala kompetens. LÄS MER