Sökning: "ikt lågstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden ikt lågstadiet.

  1. 1. Digitala verktyg och dess påverkan i matematikundervisningen : En observations- och intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nadin El-Machharawi; Sumeja Avdija; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; matematik; lågstadiet; IKT; digitalisering; applikationer;

    Sammanfattning : Digitalisering har ökat samt utvecklats senaste årtionde och dagens teknologi har ett stort inflytande på samtliga verksamheter. Digitalteknik är bland de största utvecklingarna som har påverkat jordens befolkning. LÄS MER

  2. 2. DIGITALISERING I SVENSKA SKOLAN En studie om hur digitala verktyg påverkar undervisning i lågstadiet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Jessica Helander; Emmalyn Hietala; [2019-05-07]
    Nyckelord :Digitalt verktyg; digitalisering; app; IT; IKT; dator;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka hur lärare upplever att digitala verktyg påverkar undervisning i lågstadiet. Detta leder oss till dessa frågeställningar: • Vilka digitala verktyg används av lågstadielärarna i undervisningen? • Vilka fördelar och nackdelar upplever lärarna med tillgången till digitala verktyg i undervisningen? • Hur upplever lärarna att digitala verktyg påverkar elevernas lärande och motivation? Teori: Vi kopplade vår studie till Lev Samenovich Vygotskijs sociokulturella perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Läsning och IKT : Lärares val av IKT i årskurs F–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jana Westin; Helena Kihlberg; [2017]
    Nyckelord :läsning; IKT; datorer; surfplattor; lågstadiet; lästräning; lärares attityder;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöks vad lärare har för inställning till IKT, vilka för- och nackdelar de upplever samt varför vissa lärare väljer att inte använda IKT i sin undervisning. För att få svar på dessa frågor har vi valt att intervjua tolv lärare som undervisar i årskurs F–3. LÄS MER

  4. 4. IKT i klassrummet : En kvalitativ studie om lärares arbete med IKT i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emil Koplimaa; [2017]
    Nyckelord :ICT; teaching; primary school; IKT; undervisning; lågstadiet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how teachers define ICT and i which ways they implement ICT in their teaching. A further purpose is to investigate which factors that affect the possibility to implement ICT in the classroom. LÄS MER

  5. 5. Matematiska förmågor genom pedagogiska applikationer : En kvalitativ studie av några pedagogiska applikationer för elever på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mariam Hamid; Imam Tania; [2017]
    Nyckelord :Matematik; IKT; Digitala verktyg; Matematiska förmågor; Surfplatta; Applikationer; Lågstadiet; Varierad undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka tio pedagogiska matematikaplikationer, utifrån frågeställningen: Vilka matematiska förmågor tränas i ett urval av pedagogiska matematikaplikationer? För att undersöka syftet används en deduktiv-metod. Resultatet redovisas genom en tabell och ett diagram som sammanfattar vilka förmågor applikationerna innehåller. LÄS MER