Sökning: "ikt so"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden ikt so.

  1. 1. ”Digitala verktyg är så mycket mer än en iPad” : En kvalitativ studie om pedagoger i förskolans syn på digitala kompetens och arbete med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Holmgren; [2024]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digital kompetens; digital klyfta; IKT; iPad; lpfö18;

    Sammanfattning : Inledning  Digitala verktyg och digital kompetens är ett högt aktuellt område där det sker ständiga debatter om skärmars skadlighet för barn. Idag framkommer det i läroplanen för förskolan att förskollärare ska ansvara för att ge barnen möjlighet att möta digitala verktyg och skapa en digital kompetens men hur när forskning visar alla skador digitala verktyg kan ge?   Syfte och frågeställningar   Syftet med studien är att undersöka pedagogernas syn på deras kompetens i att använda digitala verktyg i verksamheterna för att utveckla barnens digitala kompetens. LÄS MER

  2. 2. Vill du öppna dörren till klassrummet så att AI:n får komma in? : En innehållsanalys av diskursen om AI och utbildning i början av 2023.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Linderholm; [2023]
    Nyckelord :AI; AIED; AI ED; AI literacy; democracy literacy; ICT literacy; digital literacy; 21st century skills; social studies didactics; AI; AIED; AI ED; AI-literacy; democracy literacy; IKT-literacy; digital literacy; 2000-talskompetens; samhällskunskapsdidaktik;

    Sammanfattning : Denna undersökning har syftat till att undersöka hur AI anses kunna påverka undervisningen i skolan och samhällskunskapsämnet. Studien baseras på den diskurs som råder inom ämnet. Undersökningen baseras på material i form av tidningsartiklar, en intervju med en forskare och en fokusgruppsintervju. LÄS MER

  3. 3. "Det är så vitt, det är så stort" : En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar av sitt arbete med flerspråkiga elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Dahlskog; Kristin Ahrle; [2023]
    Nyckelord :Developmental Language Disorder DLD ; språkstörning; flerspråkighet; anpassningar; uppfattningar; lärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ge en bild av grundskollärares uppfattningar av deras arbete med flerspråkiga elever med språkstörning. Utgångspunkten i studien är frågeställningarna: Hur uppfattar grundskollärare begreppen språkstörning och flerspråkighet? Vilka kunskaper och resurser uppfattar grundskollärare att de behöver för att kunna tillgodose flerspråkiga elever med språkstörning i undervisningen? Hur uppfattar grundskollärare att de anpassar sin undervisning så att flerspråkiga elever med språkstörning tillgodoses i undervisningen? Studien utgick från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Carbon Footprint of an Internet Service Provider : Exploring the carbon reduction potentials of a residential router applying EcoDesign

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Moritz Tjard Kübler; [2022]
    Nyckelord :ICT industry; carbon footprint; EcoDesign; GHG emissions; IKT-industrin; koldioxidavtryck; ekodesign; växthusgasutsläpp;

    Sammanfattning : Global Warming is accelerated by human activity since the industrial revolution. We are currently experiencing the 4th industrial revolution with recent breakthroughs and rapid developments in digitalization, Industry 4.0 and Internet of Things (IoT). LÄS MER

  5. 5. “Samtidigt så satt ju alla i samma båt” : En kvalitativ studie om vägledarnas upplevelse av användningen av digital vägledning vid gymnasieskolan under covid-19 pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Ann-Sofie Larsson; Rose Ally; [2022]
    Nyckelord :Digital guidance counseling; Information- and communication technology ICT ; Covid-19; Upper secondary school; Cognitive information processing theory CIP ; Bourdieu; Digital vägledning; Informations- och kommunikationsteknik IKT ; Covid-19; Gymnasieskolan; Cognitive information processing theory CIP ; Bourdieu;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine guidance counselors' experience of the transition to digital guidance counseling during the covid-19 pandemic. The guidance counselors attitude towards change, as well as contributing challenges are studied. LÄS MER