Sökning: "ikt specialpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden ikt specialpedagogik.

  1. 1. Digitala lärresurser i pedagogiska och specialpedagogiska sammanhang i grundskolan: En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Christina Legnerud; Kari Zaar Marcus; [2021]
    Nyckelord :digitala klassrum; digitala lärresurser; IKT; specialpedagogik; TPACK;

    Sammanfattning : I dagens klassrum möter elever och pedagoger mängder av digitala lärresurser i form av både hård- och mjukvaror. Syftet med denna småskaliga studie var att undersöka och analysera hur lärare, speciallärare och specialpedagoger beskriver att de använt digitala lärresurser i pedagogiska och specialpedagogiska sammanhang. LÄS MER

  2. 2. IKT som ett pedagogiskt verktyg för barn med särskilda behov.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Vivien Fazakas; [2019-03-08]
    Nyckelord :IKT; specialpedagogik; särskilda behov; digitalisering; lärare; tematisk analys; digitala verktyg; IT.;

    Sammanfattning : I uppsatsen diskuteras och analyseras en studie genomförd på två kommunala grundskolor och två grundsärskolor i Sverige. En kvalitativ forskningsmetod genom semistrukturerade intervjuer har använts i studien för att få svar på frågeställningarna. LÄS MER

  3. 3. Digitalisering i förskolan : Betydelsen av IKT för barns lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Janna Eurén; [2018]
    Nyckelord :Preschool; digital tools; special education; leadership; competence development; Förskolan; digitala verktyg; specialpedagogik; ledarskap; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få ökad kunskap om förskollärares och förskolechefers tankar och erfarenheter gällande arbetet med digitalisering i förskolan och hur digitala verktyg kan underlätta för barn i behov av särskilt stöd. För att få svar på syftet och forskningsfrågorna användes kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. IKT och specialpedagogik : En kvalitativ studie om hur specialpedagoger anser att IKT kan skapa förutsättningar för inlärning hos elever med inlärningssvårigheter

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :My Olausson; [2018]
    Nyckelord :Informations- och kommunikations teknik IKT ; inlärningssvårigheter; pedagog; specialpedagog; specialundervisning; särskilt stöd;

    Sammanfattning : I denna studie kartläggs hur specialpedagoger ansåg att IKT kunde användas i undervisningen för att skapa förutsättningar för inlärning hos elever med inlärningssvårigheter och vad som krävdes för att IKT skulle kunna användas, samt på vilka sätt specialpedagogerna ansåg att lärandemiljön kunde förändras för elever med inlärningssvårigheter i och med användningen av IKT i undervisningen. Studien baserades på mailintervjuer där nio informanter samtliga verksamma specialpedagoger i kommunala skolor i västra Sverige intervjuades. LÄS MER

  5. 5. Läroplattan som resurs för specialpedagogiken i förskolan : Hur och till vad används läroplattan för barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mansatha Njie Unger; Maria Bäckman; [2018]
    Nyckelord :Lärplatta; specialpedagogik; IKT; ikludering;

    Sammanfattning : I denna studie kommer vi undersöka hur läroplattan används i förskolan inom specialpedagogiken. Vi har fördjupat oss i hur barn med särskilda behov kan använda läroplattan för att underlätta sin vardag på förskolan. Studien belyser även vad förskollärarna har för inställning till att använda läroplattan i förskolan. LÄS MER