Sökning: "image repair"

Visar resultat 1 - 5 av 110 uppsatser innehållade orden image repair.

  1. 1. Varumärket H&M i sviterna av en hållbarhetskris : En kvalitativ innehållsanalys av hur H&M via vdn Helena Helmersson kriskommunicerar i fallet om “Klädinsamlingen som blir sophögar

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Wilma Niva Runberg; Evelina Ek; [2024]
    Nyckelord :Kriskommunikation; H M; hållbarhet; Image Repair Theory; Situational Crisis Communication Theory; Corporate Social Responsibility; greenwashing; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : 2023 kunde Aftonbladet avslöja en granskning med motsägande information kring H&Ms annars utstickande hållbarhetsarbete. Det framkom i granskningen att H&Ms klädinsamling som har kommit till att bli den största i världen inte återanvänder eller återvinner kläderna på det sättet som utlovas och att flera av plaggen hamnar på platser, som världens värsta dumpningsplats i Benin. LÄS MER

  2. 2. Skandalkyssen i fotbolls-VM : En kvalitativ innehållsanalys av kriskommunikationen i Rubiales tal 2023.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emma Karlström; Moa Lundman; [2024]
    Nyckelord :Kriskommunikation; Image repair theory; Makt; Luis Rubiales; #MeToo;

    Sammanfattning : The study examines the crisis communication of football personality Luis Rubiales in relation to the media-covered scandal that occurred during the 2023 Women's World Cup when the Spanish women's national team emerged victorious. During the medal ceremony, Luis Rubiales, the then-president of the Spanish Football Federation, took hold of player Jennifer Hermoso's head and kissed her on the mouth. LÄS MER

  3. 3. "That’s what abusers do, not victims" : En kvalitativ innehållsanalys av Johnny Depps fans kriskommunikation på sociala medier under rättegången Depp vs Heard.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emelie Falk; Anna Olsson; [2024]
    Nyckelord :Johnny Depp; Amber Heard; postfeminism; image repair theory; parasocial relationships; victim; perpetrator; violence; abuse; #MeToo  ; Johnny Depp; Amber Heard; postfeminism; image repair theory; parasociala relationer; offer; förövare; våld; övergrepp; #MeToo;

    Sammanfattning : In the aftermath of #MeToo, Amber Heard chose to share her experiences of sexual abuse and violence in the relationship with Johnny Depp in an article. Depp denied the allegations and claimed that the accusations were fabricated and therefore chose to sue Heard for defamation. LÄS MER

  4. 4. PERSONLIGT ANSVAR OCH SAMHÄLLELIG KRIS: En analys av Aftonbladets imagereparation efter Virtanenkrisen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Matilda Olstedt; [2023-03-03]
    Nyckelord :Kriskommunikation; Image Repair Discourse; sociokulturell kontext; Aftonbladet; sexuella övergrepp; Sverige;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med studien är att analysera hur Aftonbladet använde imagereparerande strategier för att hantera den förtroendekris som uppstod efter att en av organisationens medarbetare anklagats för sexuella övergrepp. Studien har också ett sekundärt syfte att belysa hur politiska och sociokulturella faktorer kan ha påverkat Aftonbladets imageförsvar. LÄS MER

  5. 5. The Sustainability of EU Trade mark law : A research into the degree to which EU Trade mark law is tailored to achieve the EU Sustainable Development Goals

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutet för immaterialrätt och marknadsrätt (IFIM)

    Författare :Rinder Pietjouw; [2023]
    Nyckelord :sustainability; sustainable development; SDG; sustainable development goals; trade mark law;

    Sammanfattning : The EU Sustainable Development Goals have long been a resemblance of the urgent call forclimate action and sustainable development. With increasing attention for climate change anda subsequent call for action from states, consumers’ preferences have now also changedtowards opting for sustainable goods and services. LÄS MER