Sökning: "imitativa resonemang IR"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden imitativa resonemang IR.

  1. 1. Att lösa matematiska problem: Lärarens strategier i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Afef Dani; [2024]
    Nyckelord :Problem; problemuppgift; strategi; resonemang.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka och belysa hur matematiklärare undervisar i problemlösning, samt vilka strategier läraren använder i problemlösning i årskurs 7–9. Fem legitimerade matematiklärare i årskurs 7–9 observerades och intervjuades fysisk i Mellansverige. LÄS MER

  2. 2. Matematikundervisning i problemlösning med avseende på elevers förutsättningar att använda kreativa matematiska resonemang : Problemlösning ur ett lärarperspektiv för elever i årskurs 1-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Julia Stonegård; [2020]
    Nyckelord :Imitativa resonemang; kreativa matematiska resonemang; matematiskt problem; problemlösning.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att öka kunskapen om lärares didaktiska val gällande matematiska problem i syfte att utveckla elevers resonemangs- och problemlösningsförmåga i årskurserna 1–3. Syftet är vidare att få ökad kunskap om vilka förutsättningar lärare skapar för elever att arbeta med kreativa matematiska resonemang. LÄS MER

  3. 3. Grundskollärares tankar om undervisning i problemlösning med avseende på kreativa och imitativa resonemang : Problemlösning ur ett lärarperspektiv för elever i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Julia Tärndal; [2020]
    Nyckelord :Matematiska resonemang; problemlösning; kreativa resonemang KMR ; imitativa resonemang IR ;

    Sammanfattning : I denna studie har grundskollärares, i årskurs 1–3, tankar om sin undervisning i problemlösning i ämnet matematik, med avseende på kreativa och imitativa resonemang undersökts. Fem kvalitativa intervjuer med grundskollärare från olika skolor utfördes och analyserades därefter med stöd från Lithners (2008) teori om kvalitativa och imitativa resonemang. LÄS MER

  4. 4. Utomhusmatematik som skärper elevers resonemangsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Lisa Kyntäjä; Ida Wångelid; [2017]
    Nyckelord :reasoning ability; mathematics; outdoor education; interview; observation; Resonemangsförmåga; matematik; utomhusundervisning; intervju; observation;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur utomhusundervisning kan ge eleverna möjligheter att föra och följa resonemang i matematik. Studien har två frågeställningar, den ena är vilka typer av matematiska resonemang ges eleverna möjlighet att föra och följa vid utomhusmatematik? Den andra frågeställningen är hur tänker lärarna när det gäller möjligheter för eleverna att föra och följa matematiska resonemang? För att uppnå syftet och besvara frågeställningarna genomförs två observationer av utomhusundervisning samt intervju med lärarna som bedrev undervisningen. LÄS MER

  5. 5. "Jag måste liksom få in tanken" : En kvalitativ studie av elevers resonemang kring likheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Jerström Skarman; [2011]
    Nyckelord :grundskola; kreativa matematiska resonemang; videoobservation; likheter;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie avser att bidra till den samlade kunskapen om vilka olika typer av resonemang elever i årskurs sex kan använda sig av när de löser matematikproblem. Det fokuserade matematiska området är algebra och specifikt har resonemang om, och förståelse av, likheter och likhetstecken studerats. LÄS MER