Sökning: "imitativt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden imitativt lärande.

  1. 1. Matematiska resonemang i årskurs 1 : En studie av hur elever i årskurs 1 resonerar vid lösning av problemuppgifter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Noah Oklinski; [2022]
    Nyckelord :Resonemangsförmågan; problemuppgifter; imitativa resonemang; kreativa matematiska resonemang;

    Sammanfattning : Att resonera matematiskt handlar om att argumentera för och kunna reflektera kring samt motivera sina matematiska beslut. Detta är av särskild vikt i nya situationer som vid lösning av problemuppgifter som per definition inte ska kunna lösas med på förhand kända metoder. LÄS MER

  2. 2. Problemlösning i matematikundervisningen : En intervjustudie om betydande aspekter i problemlösning som lärare i årskurs 1–3 tar hänsyn till

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Karolina Haapaniemi; [2022]
    Nyckelord :lärarens roll; matematikundervisning; matematiska resonemang; problemlösning; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa intervjustudie var att belysa vilka aspekter i problemlösning som lärare i årskurs 1–3 tar hänsyn till när de planerar och genomför sin matematikundervisning. Genom semistrukturerade intervjuer av fyra verksamma lärare samlades data in för att vidare analyseras genom den fenomenografiska analysmetoden. LÄS MER

  3. 3. Vad finns det för problem i boken? : En läromedelsanalys om matematisk problemlösning i förhållande till det kreativa och det imitativa resonemanget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mikaela Lindsjöö; Johanna Holmqvist; [2021]
    Nyckelord :Läromedel; matematik; problemlösning; imitativa resonemang; kreativa resonemang; årskurs ett;

    Sammanfattning : Problemlösning är enligt Skolverket (2017) kärnan i matematik och kan leda till att eleverna får en större förståelse för matematiken de utför. Rapporter och forskning visar att matematikundervisningen till stor del utgår från enskilt arbete i läromedel, vilket inte alltid främjar elevers inlärning i problemlösning. LÄS MER

  4. 4. Att planera för avritualisering vid undervisning med GeoGebra : Design av en lärarhandledning som stödjer detkompensatoriska uppdraget i matematikundervisningen

    Master-uppsats, KTH/Vetenskapens hus

    Författare :Ida Fantenberg Niklasson; Nelly Wannberg; [2021]
    Nyckelord :Designbaserad forskning; Avritualisering; GeoGebra; Utbildande lärarhandledning; Kompensatoriskt uppdrag.;

    Sammanfattning : I och med en snabb utveckling av ett digitaliserat samhälle behöver skolan ständigt anpassa sig efter nya förutsättningar. Regeringens beslut att införa en nationell digitaliseringsstrategi i skolan innefattade att genom användning av digitala verktyg i skolan främja elevers kunskapsutveckling. LÄS MER

  5. 5. Matematiklärande genom kreativa resonemang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :El Bariaki Assma; Schmidt Rebecka; [2021]
    Nyckelord :matematikuppgifter; kreativt resonemang; imitativt resonemang; algoritmiskt resonemang; matematiklärande;

    Sammanfattning : I den nya läroplanen Lgr 11 är resonemang i fokus och betraktas som en viktig del i utvecklingen av matematiska kunskaper hos elever (Skolverket, 2019). Hur elever resonerar och lär sig att resonera kan påverkas av den undervisning elever erbjuds i skolan. LÄS MER