Sökning: "immaterialrätt och konkurrensrätt"

Visar resultat 21 - 25 av 50 uppsatser innehållade orden immaterialrätt och konkurrensrätt.

  1. 21. Renommésnyltning och "smell-alikes" - det känneteckens- och marknadsrättsliga skyddet mot renommésnyltande parfymimitationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Linda Portas; [2013]
    Nyckelord :immaterialrätt; konkurrensrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka de för parfymtillverkare tillgängliga varumärkes- och marknadsrättsliga verktygen mot snålskjutsfenomenet ”smell-alikes”, dvs. efterbildningar av välkända märkesparfymer av lägre kvalitet som säljs för en bråkdel av originalpriset. LÄS MER

  2. 22. Från person till situation - en studie av den förändrade nedre gränsen för uppsåt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Sandra Olander; [2013]
    Nyckelord :allmän rättslära en. jurisprudence ; arbetsrätt en. labour law ; associationsrätt; avtalsrätt; bankrätt en. banking law ; boenderätt; civilrätt en. private law ; EU-rätt en. EU law ; familjerätt; fastighetsrätt; finansrätt en. fiscal law ; folkrätt en. public international law ; företagsekonomi; förmögenhetsrätt; försäkringsrätt; förvaltningsrätt en. administrative law ; immaterialrätt; internationell privaträtt en. private international law ; IT-rätt; komparativ rätt en. comparative law ; konkurrensrätt en. civil and criminal procedure ; rättsekonomi en law and economics ; rättshistoria en. legal history ; rättssociologi; rättsvetenskap en. law ; sakrätt; sjörätt; skadeståndsrätt; skatterätt; socialrätt en. social and welfare law ; statsrätt; straffrätt en. criminal law ; transporträtt; utrikeshandelsrätt.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Uppsatsens behandlar den nedre gränsen för uppsåt i svensk rätt, gränsen mellan uppsåt och oaktsamhet. Uppsatsen fokuserar på hur uppsåtets nedre gräns kom att förändras i och med NJA 2004 s. 176 och hur uppsåtets nedre gräns och bevisning kring denna tillämpas i praxis idag. LÄS MER

  3. 23. The Use and Abuse of Patents – Evergreening in the Pharmaceutical Sector

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Martina Törnvall; [2013]
    Nyckelord :abuse of dominant position; competition law; patent strategies; evergreening; pharmaceutical sector; pharmaceuticals; patents; EU law; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This thesis identifies some of the uncertainties surrounding the application of Article 102 of the Treaty on the Functioning of the European Union (TFEU) to evergreening of pharmaceutical patens. The concept of ever¬greening refers to a multitude of strategies adopted by patent holders with the aim to extend the privileged position that the patentee holds due to this exclusive right. LÄS MER

  4. 24. The assessment of patent pools under antitrust law, a comparative analysis

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Helena Selander; [2013]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Konkurrensrätt; Patentpooler; Patent pools; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar de konkurrensrättsliga skillnaderna i EU-rätt och amerikans rätt rörande patentpooler. Genom patentpooler ges företag möjlighet att gemensamt samla sina patent inom ett visst tekniskt område och tillsammans licensera dem. LÄS MER

  5. 25. Restricting the Use of an Intellectual Property Right – The Cross-Atlantic View on Compulsory Licensing

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Linda Leffler Olsson; [2013]
    Nyckelord :Intellectual Property Rights; Competition law; Law and Political Science;

    Sammanfattning : En immaterialrätt ger en upphovsman en exklusiv rätt att utnyttja sin uppfinning. Syftet är att skapa incitament för företag att förbättra befintliga produkter eller att skapa helt nya produkter. LÄS MER