Sökning: "immateriella tillgångar varumärke"
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden immateriella tillgångar varumärke.
1. IMMATERIELLA TILLGÅNGAR OCH KOSTNADEN FÖR SKULDER : En empirisk analys av börsnoterade företag i Norden
Master-uppsats, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : I dagens kunskapsbaserade ekonomier har investeringar i immateriella tillgångar blivit alltmerviktiga för företag. Konkurrensfördelar och vallgravar skapas numera till stor del av blandannat företags patent, varumärke, värdekedja och humankapital. LÄS MER
2. Hur granskar revisionsbyråerna EY och PwC en varumärkesvärdering? –En kvalitativ fallstudie
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Inledning: Termen varumärke har genomgått en enorm förändring under det senaste seklet. Från att knappt vara värt någonting till att bli en av de mest värdefulla immateriella tillgångarna. LÄS MER
3. Varumärkesprofilering av svensk sparris : en kvalitativ studie om hur svenska sparrisodlare profilerar sin produkt och verksamhet ur ett varumärkesperspektiv
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Biosystems and Technology (from 130101)Sammanfattning : Odlingssäsongen för grön sparris i Sverige sträcker sig från mitten av april fram till midsommar. I dagligvaruhandeln finns dock importerad färsk sparris att tillgå året runt och svenska sparrisodlare upplever ett konkurrenstryck under den svenska säsongen. LÄS MER
4. Varumärkesvärdering i praktiken - en komparativ fallstudie av två svenska företag
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
5. Varumärkesvärdering vid förvärv : Revisorns syn på identifieringen av immateriella tillgångar från goodwill
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Under de senaste åren har det skett en ökning i antalet företagsförvärv och i samband meddetta riktas fokus ofta på goodwillhanteringen och identifieringen av immateriella tillgångar.Det är ett intressant och aktuellt ämne och därför ämnar uppsatsen undersöka hur revisorerupplever företags inställning till redovisning av goodwill och varumärken. LÄS MER