Sökning: "immateriella tillgångar"

Visar resultat 21 - 25 av 398 uppsatser innehållade orden immateriella tillgångar.

  1. 21. Redovisning av spelarförvärv – Aktivering eller kostnadsföring : En studie om allsvenska fotbollsklubbars val av redovisningsmetod och dess ekonomiska påverkan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Filip Broström; Johan Knutsson; [2022]
    Nyckelord :accounting; accounting method; capitalize; expense; intangible assets; player contract; redovisning; redovisningsmetod; aktivering; kostnadsföring; immateriella tillgångar; spelarförvärv;

    Sammanfattning : Within professional football, their business today is run like corporations and in their balance sheets, the post intangible assets are growing from year to year. Since the end of the 1990s the economy for football clubs has grown rapidly when it concerns their income growth but also when it relates to their growth in income related to sales of football players. LÄS MER

  2. 22. Personalnyckeltalens betydelse i beslutsprocesser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Moa Gadelius; [2022]
    Nyckelord :Key performance indicators; decision making process; rational choice theory; the rational decision-making process; bounded rationality; Personalnyckeltal; beslutsprocess; rationell beslutsteori; rationell beslutsprocess; begränsad rationalitet;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem  Det har blivit mer vanligt att räkna på de mänskliga resurserna i organisationer, vilket har lett till att HR-avdelningen har fått en mer strategisk roll och tagit avstånd från att bara varit en administrativ stödfunktion. Människor är de som organiserar beslutsfattning och agerar utefter beslutsproblem varav det behövs kompetent personal, regler och struktur. LÄS MER

  3. 23. IMMATERIELLA TILLGÅNGAR OCH KOSTNADEN FÖR SKULDER : En empirisk analys av börsnoterade företag i Norden

    Master-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Corentin Arnou; Marcus Hammarstedt; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I dagens kunskapsbaserade ekonomier har investeringar i immateriella tillgångar blivit alltmerviktiga för företag. Konkurrensfördelar och vallgravar skapas numera till stor del av blandannat företags patent, varumärke, värdekedja och humankapital. LÄS MER

  4. 24. “Vill man vara den här coola och snygga tjejen, ja då tarman en snus” : En kvalitativ studie av LYFTs reklamsamarbeten med influencers

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Madelene Wiig; Hanna Ekdahl; [2022]
    Nyckelord :influencer; Instagram; snus; marketing; LYFT;

    Sammanfattning : Syfte och problemformulering: Utifrån fallet tobaksfritt snus är syftet med denna studie att undersöka hur LYFT med hjälp av influencer marketing strategiskt positionerar sig mot specifika målgrupper genom skapandet av jaget och gestaltning av livsstilar. Samt syftar studien till att se hur potentiella konsumenterna uppfattar strategin och reklamsamarbetet. LÄS MER

  5. 25. The Creation of an Influencer Marketing Strategy to Favour Growth

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Madeleine Bogg; Amanda Edberg; [2022]
    Nyckelord :Influencer marketing; social media marketing; marketing; growth; market penetration; market development; product development; diversification; strategy; organic growth; Influencer marketing; social media marketing; marknadsföring; tillväxt; marknads penetration; marknadsutveckling; produktutveckling; diversifiering; strategi; organisk tillväxt;

    Sammanfattning : Today many companies are using influencers in the marketing strategy. However, there is an expressed need for more research on the topic influencer marketing and on how the marketing strategy should be formed in order to match and facilitate the growth of a company. LÄS MER