Sökning: "immateriella tjänster"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden immateriella tjänster.

  1. 1. R&D Integration Between Subsidiary Companies : A Case Study in the Commercial Vehicle Industry

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Christianne Sandstig; [2023]
    Nyckelord :product development integration; post-merger integration; subsidiary collaborations; corporate parent; integration approaches; integration success factors; produktutvecklingsintegration; integration efter företagsförvärv; dotterbolagssamarbeten; företagsförälder; integrationsmetoder; integrationsframgångsfaktorer;

    Sammanfattning : Through mergers and acquisitions, automotive manufacturers can gain access to intellectual property and the ability to release advanced products and services at a faster pace and a decreased cost. This is achieved through integrating the product development capabilities of the merged or acquired companies. LÄS MER

  2. 2. Mellanhänder i offentlig upphandling för inköp av immateriella tjänster

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Buller; [2023]
    Nyckelord :offentlig upphandling; mellanhänder immateriella tjänster;

    Sammanfattning : I Sverige gjordes, under 2020, inköp som omfattas av upphandlingslagstiftning för knappt en femtedel av totala nationala BNP. Ett specifikt förfarande kopplat till offentliga inköp har kommit att kallas ”mellanhänder i offentlig upphandling”. LÄS MER

  3. 3. SMARTQUAL LITE : Assessing the Property Management’s Technological Service Quality of Office Buildings in Stockholm

    Master-uppsats, KTH/Fastighetsföretagande och finansiella system

    Författare :David Lindström; [2023]
    Nyckelord :PropTech; Smart Buildings; Smart Real Estate; Property Management; Service Quality; Customer Experience; Tenant Satisfaction; PropTech; Smarta byggnader; Smarta fastigheter Fastighetsförvaltning; Servicekvalitet; Kundupplevelse Hyresgästnöjdhet;

    Sammanfattning : This master's thesis presents the development of a conceptual model, SMARTQUAL LITE, designed to measure and evaluate the quality of services delivered by smart buildings. The purpose of this research is to provide a foundation for a comprehensive service quality model, SMARTQUAL, enabling smart building service providers to enhance their service offerings and effectively meet tenant demands. LÄS MER

  4. 4. Internprissättning av svårvärderade immateriella tillgångar - En analys av OECD:s internprissättningsriktlinjer om HTVI vid tillämpning av den svenska korrigeringsregeln

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Martin Stenberg; [2022]
    Nyckelord :skatterätt; internprissättning; taxation law; transfer pricing; HTVI; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I syfte att undvika oönskade gränsöverskridande förflyttningar av vinstmedel genom koncerninterna transaktioner av varor, tjänster m.m. inom en multinationell koncern, ska sådana transaktioner prissättas på ett marknadsmässigt sätt. Med andra ord ska transaktionerna vara förenliga med regler om den s. LÄS MER

  5. 5. Reklamationsplikt utan lagstöd – särskilt vid komplexa immateriella tjänster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Björn Andersson; [2022]
    Nyckelord :avtalsrätt; contract law; reklamationsplikt; reklamation; reklamera; duty to notify; notification; avtalsbrott; breach of contract; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The thesis seeks to investigate whether there is a general duty to give notice in the event of a breach of contract in situations not covered by a statutory regulation. A particular purpose is to clarify the inner nature of the legal institute of notification when it comes to contracts on complex intangible services, such as legal advice and investigation services. LÄS MER