Sökning: "immersion"

Visar resultat 1 - 5 av 277 uppsatser innehållade ordet immersion.

  1. 1. Audiovisuell Perception och immersion : En kvalitativ undersökning av en multimodal installation i förhållande till rummet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Saman Deriss; [2019]
    Nyckelord :Audiovisual; Immersion; Multimodal; Projectionmapping; Perception; Augmented Reality; Installation;

    Sammanfattning : Syftet med denna forskning genom design och kvalitativa undersökning är att skapa en audiovisuell installation vilket mäts av en fokusgrupp för att se om fenomenet Immersion uppnås hos informanterna. Det är informanternas kollektiva och subjektiva upplevelse av installationen som ligger till grund för studiens resultat och berör frågor inom det audiovisuella området. LÄS MER

  2. 2. Taktilitet i Virtual Reality, vän eller fiende? : En kvalitativ studie om sambandet mellan visuella stimuli och taktila stimuli i Virtual Reality

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Petter Ljungdahl; [2019]
    Nyckelord :Virtual Reality; VR; immersion; flow; interaktiv; taktil; stimuli;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks sambandet mellan visuella och taktila stimuli i Virtual Reality med avstamp i frågeställningarna: Hur stor roll spelar sambandet mellan visuella stimuli och taktila stimuli i en Virtual Reality-installation? Hur förändras deltagarens inlevelsekänsla när detta samband ändras? Hur förändras deltagarens rumsuppfattning när detta samband ändras? För att besvara frågeställningarna skapades två olika versioner av en interaktiv VR-installation utefter metoden forskning genom design. En av versionerna hade korrekt samband mellan visuella stimuli och taktila stimuli, det vill säga att deltagaren fysiskt kunde röra vid det denne såg med hjälp av fysiska objekt som var placerade i samma rum som installationen upplevdes i. LÄS MER

  3. 3. Virtual Reality för Offentliga Miljöer : Utformning av en självgående VR-installation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Design och formgivning

    Författare :Sofie Notstrand; [2019]
    Nyckelord :VR; HTC Vive; virtual reality; världsarv; kulturhistoria; hälsingegård; designprocess; VR-utställning; offentlig miljö; säkerhet; tillgänglighet; teknik; innovativ; Bortom Åa; hållbarhet;

    Sammanfattning : Mitt examensarbete är genomfört som en undersökande designprocess, vars syfte är att undersöka vilka krav en VR-upplevelse, med hög immersion, ställer på den fysiska miljön för att sedan omsätta dessa krav i ett färdigt koncept av ett fysiskt rum som ska fungera självgående. Med det fysiska rummet syftar jag till det verkliga rummet i vilket det virtuella rummet finns tillgängligt att uppleva via VR-utrustning. LÄS MER

  4. 4. Cognition and Emotion in Cinematic Virtual Reality : What are the challenges in production to creating an emotional response?

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Barbara Kubitzek; [2019]
    Nyckelord :Cinematic Virtual Reality CVR film; Cognition and Emotion; Production Challenges; Presence; Immersion; Remediation; Cinema of Attractions; Directing Techniques; Storytelling Strategies; Virtual Reality; Film Studies Theory and Practice; Filmisk Virtuell Verklighet; Kognition och Känsla; Produktion;

    Sammanfattning : This thesis focuses on the challenges in production to create a live-action cinematic virtual reality film that aims to trigger a certain emotional response in the viewer. Cinematic virtual reality (CVR) is the term referred to throughout this thesis that has been used by Mateer (2017) in his paper. LÄS MER

  5. 5. Observation av tvåspråkig undervisning i tvåspråkig skolform - Hur skapar språkinlärningsmiljö,

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Amanda Bergkvist; [2018-02-02]
    Nyckelord :Andraspråksutveckling; identitet; modersmålsundervisning; transfer; tvåspråkighet; ;

    Sammanfattning : I dagens skola finns det många elever som har två språk där huvudspråket i landet inte ärderas modersmål, vilket kan skapa problem då deras andraspråk inte utvecklas till den nivåde behöver för att tillgodogöra sig skolans utbildning. Att använda sig av modersmålet i allundervisning har visat sig vara gynnsamt. LÄS MER