Sökning: "immigrant students"

Visar resultat 11 - 15 av 144 uppsatser innehållade orden immigrant students.

  1. 11. Regnkläder, mellanmål och Pokémonkort : En kvalitativ studie om lärares och fritidspersonals upplevelser av skillnader i ekonomiska förutsättningar hos elever i låg- och mellanstadiet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Ylva Johansson; Madeleine Leiva Martinez; [2022]
    Nyckelord :financial conditions; child poverty; school; teachers; leisure staff; social interaction; stigma; ekonomiska förutsättningar; barnfattigdom; skola; lärare; fritidspersonal; socialt samspel; stigma;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine how teachers and leisure staff experience that differences in financial conditions among students in preschool class and grades 1-6 are expressed in school as well as how differences in financial conditions affect the students’ social interactions. The ambition was to reach a greater understanding of how children are affected early on by living in poorer financial conditions than other children. LÄS MER

  2. 12. Varje ord ett vägskäl: en komparativ studie av de styrdokument som reglerar utbildning för nyanlända elever i Sverige och i Andalusien

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Björn Reisnert; [2022]
    Nyckelord :L2 teaching in Sweden and in Andalucia Spain ; migrant students; policy documents; second language students; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka likheter och skillnader det finns i de styrdokument som reglerar utbildningen för nyanlända elever i Sverige och i den autonoma regionen Andalusien i Spanien. Det svenska styrdokumentet utgörs av de allmänna råd som Skolverket publicerade 2016 och det spanska dokumentet är en lagtext som reglerar undervisningen för nyanlända från 2007. LÄS MER

  3. 13. Digitala läromedel, en möjlighet eller ett hinder i engelskundervsningen? : En studie om hur engelsklärare i mellanstadiet använder digitala läromedel i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mariana Shamoun; [2022]
    Nyckelord :Digital teaching aids; english education; TPACK; middle school; ESL; Digitala läromedel; engelskundervisning; TPACK; mellanstadiet; ESL;

    Sammanfattning : Digital teaching aids have become increasingly available in Swedish primary education. One subject which, however, is still dominated by analogue teaching aids is English. The purpose of this study is to gain knowledge about how English teachers in grades 4–6 use digital teaching aids in teaching. LÄS MER

  4. 14. ”Helhetsbilden är viktig” : En kvalitativ studie om tre lärares uppfattningar om tillvaratagandet av språklig mångfald bland flerspråkiga elever i årkurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Junhammar; [2022]
    Nyckelord :multilingualism; translanguaging; linguistic diversity; modalities; multilingual students; flerspråkighet; transspråkande; språklig mångfald; modaliteter; flerspråkiga elever;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att öka kunskapen om hur lärare uppfattar att de tillvaratar språklig mångfald bland flerspråkiga elever med invandrarbakgrund, genom intervjuer med tre F-3 lärare på olika skolor. Det sociokulturella perspektivet har valts som teoretisk grund för studien. LÄS MER

  5. 15. Motivation to study English as a foreign language : A comparative study of the motivation to study EFL in newly arrived immigrant students and their Swedish-born peers

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :My Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Motivation; EFL; newly arrived students; integrative; instrumental; L2 Motivational Self System;

    Sammanfattning : English as a foreign language (EFL) is considered one of the most important subjects within the Swedish school system, and a passing grade is crucial for students’ graduation from secondary school. However, many schools have found that this English requirement proves a challenge for some newly arrived teenagers. LÄS MER