Sökning: "implicit feedback"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden implicit feedback.

  1. 1. Individuell korrigerande återkoppling på andraspråksuttal : En jämförelse mellan implicit och explicit återkoppling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulrika Åbjörnsson; [2023]
    Nyckelord :Elevupplevelser; Explicit återkoppling; Implicit återkoppling; Individuell korrigerande återkoppling; Uttalsundervisning; Uttalsutveckling;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks effekterna av individuell återkoppling på uttalet hos andraspråksinlärare. Syftet med studien är att ta reda på om den explicita och korrigerande återkopplingen på ett effektivt sätt kan komplettera den implicita som är den som till störst del används i skolorna. LÄS MER

  2. 2. Recommending digital books to children : Acomparative study of different state-of-the-art recommendation system techniques

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Malvin Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :Recommendation Systems; Collaborative Filtering; Matrix Factorization; Multi-Layer Perceptron; Neural Network-based Collaborative Filtering; Implicit Feedback; Deep Learning; Term Frequency-Inverse Document Frequency; Rekommendationssystem; Kollaborativ filtrering; Matrisfaktorisering; Flerlagersperceptron; Neurala nätverksbaserad kollaborativ filtrering; Implicit data; Djupinlärning; Termfrekvens med omvänd dokumentfrekvens;

    Sammanfattning : Collaborative filtering is a popular technique to use behavior data in the form of user’s interactions with, or ratings of, items in a system to provide personalized recommendations of items to the user. This study compares three different state-of-the-art Recommendation System models that implement this technique, Matrix Factorization, Multi-layer Perceptron and Neural Matrix Factorization, using behavior data from a digital book platform for children. LÄS MER

  3. 3. Grammatikens plats i ett SVA-klassrum : En kvalitativ studie om SVA-lärares åsikter och attityder till grammatikundervisning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Sara Nasser; Maya Solanki; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; SVA; andraspråksutveckling; grammatikundervisning; explicit; implicit; styrdokument; feedback; stöttning; språkfärdighet; grammatisk kompetens; kommunikativ kompetens; kursplan;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie intervjuades sju verksamma ämneslärare i svenska som andraspråk på gymnasiet, för att undersöka deras attityder till grammatik och hur de utformar grammatikundervisningen. Tidigare forskning visar att grammatikundervisningen och dess utformning variera beroende på lärarnas attityder till ämnet, vilket även stämmer överens med resultaten i vår studie. LÄS MER

  4. 4. Graph Neural Networks for Article Recommendation based on Implicit User Feedback and Content

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Márk Bereczki; [2021]
    Nyckelord :Recommender systems; Implicit recommendation; Graph neural networks; Simple Graph Convolution; Natural language processing; Rekommendationssystem; Implicit rekommendation; Grafneurala nätverk; Simple Graph Convolution; Naturlig språkbehandling;

    Sammanfattning : Recommender systems are widely used in websites and applications to help users find relevant content based on their interests. Graph neural networks achieved state- of-the- art results in the field of recommender systems, working on data represented in the form of a graph. LÄS MER

  5. 5. Teachers’ Attitudes Towards Teaching English Pronunciation

    M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Daniela Madzo; [2021]
    Nyckelord :pronunciation; teaching pronunciation; Swedish L1 learners; learning English; upper-secondary school; English and upper-secondary;

    Sammanfattning : This paper examines three English teachers’ attitudes towards teaching pronunciation. The teachers involved are teachers at upper-secondary level in Sweden. The study is based on a qualitative method, since the research involves collecting data to understand opinions and experiences. LÄS MER