Sökning: "implicit ordinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden implicit ordinlärning.

  1. 1. Krona eller krona? Alla ord leder till Rom : En interventionsstudie för ämnesordskunskap i de naturvetenskapliga ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lara Jaksic Bozovic; Daniela Rizzo Enqvist; [2020]
    Nyckelord :Breadth; depth; implicit; explicit; vocabulary acquisition; vocabulary instructions; vocabulary; Bredd; djup; implicit; explicit; ordinlärning; ordinlärningsstrategier; ordförråd;

    Sammanfattning : The aim of this study was to identify effective teaching strategies for vocabulary acquisition for primary school-age children in natural sciences. Primarily, using qualitative method observation, it was empirically shown that the primary vocabulary instructions used during natural science studies were indirect incidental word learning activities such as conversation in the classroom. LÄS MER

  2. 2. Hur arbetar lärare för att främja elevers ordförråd?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Andersson; [2020]
    Nyckelord :läsförståelse; ordförråd; ordinlärning; språkutveckling;

    Sammanfattning : En betydande komponent i elevers språkutveckling och läsförståelse är ordförrådet. Elevers ordförråd och begreppsförståelse är avgörande för deras framgång i grundskolan såväl som vid vidare studier och det kommande vuxenlivet. LÄS MER

  3. 3. Retrieval practice eller kontextuellt lärande? -en interventionsstudie om ordinlärning hos högstadieelever med språkstörning

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anders Isaksson; Sara Karlsson; [2020]
    Nyckelord :kontextuellt lärande; ordinlärning; språkstörning; undervisningsmetoder; retrieval practice;

    Sammanfattning : Isaksson, Anders och Karlsson, Sara (2020). Retrieval practice eller kontextuellt lärande?-en interventionsstudie om ordinlärning hos högstadieelever med språkstörning. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Text eller tabell : En studie om implicit och explicit ordinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :John Lindström; [2018]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; ordinlärning; implicit inlärning; explicit inlärning; substantiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilken inlärningsmetod som ledde till snabbast inlärning av substantiv, explicit eller implicita metoder. Hypotesen var att explicita metoder skulle vara överlägset sett till antalet inlärda substantiv över en begränsad tid. LÄS MER

  5. 5. Skönlitterära texters påverkan på andraspråkselevers ordförståelse : En kvalitativ studie om svensklärarnas resonemang och arbete med skönlitterära texter i en flerspråklig klass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sumeyra Erdal; [2018]
    Nyckelord :Swedish teaching; second language teaching; second language; word comprehension; vocabulary; fiction; svenskundervisning; andraspråksundervisning; andraspråk; ordförståelse; ordinlärning; skönlitteratur;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate the working methods and teaching methods used by Swedish teachers in grade 5 at two different schools in Västerort, and how these six swedish teachers argue about fiction and their influence on the development of word understanding by second language speakers. During this study, qualitative methods are used, in the form of observations and interviews. LÄS MER