Sökning: "implicit värdepedagogik"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden implicit värdepedagogik.

  1. 1. En studie om fritidslärares pedagogik - hur bygger man ett positivt skolklimat?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nathalie Hultgren; Edward Rogius; [2023]
    Nyckelord :fritidshem; värdepedagogik; den generaliserande andre; den proximala utvecklingszonen; internalisering; kompisskapande; skolklimat;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur fritidslärare påverkar elevers sociala miljö i fritidshemmet och vad som skapar ett positivt skolklimat. Vi undersöker även vilka strategier lärarna använder sig av för att främja olika värden. Dessa värden är de som kommer av värdegrunden på fritidshemmet. LÄS MER

  2. 2. Värdefulla läromedel : En kunskapskritisk analys av ett läromedel i samhällskunskap för gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Statsvetenskap; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Etta Matthews; Olivia Svensson; [2022]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; läromedel; värdepedagogik; normkritik; explicita värden; implicita värden; skolans värdegrund; språkhandlingar;

    Sammanfattning : Studien syftar till att skapa en fördjupad förståelse för värdegrundsarbetet som explicit och implicit sker, när undervisningen bygger på användandet av läromedel. De värden som undersöks i studien är undervisning ska vila på vetenskaplig grund, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt värdet att aktivt delta i samhällslivet. LÄS MER

  3. 3. I Sverige är det självklart att alla ska få säga vad de tycker : En kvalitativ textanalys av demokratiska värderingar i läromedel för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Simon Ärlebrandt; Rakel Brandt; [2019]
    Nyckelord :Värdepedagogik; Demokratiska värderingar; Läroböcker; Demokrati;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och beskriva hur de grundläggande demokratiska värderingarna förmedlas i lärobokstexter i samhällskunskap för mellanstadiet. Enligt läroplanen är det en av skolans uppgifter att förmedla och förankra demokratiska värderingar hos eleverna, och då är det intressant att undersöka hur dessa värderingar förmedlas i de texter som eleverna läser. LÄS MER

  4. 4. "Jag vill ju bara att dom ska bli bra människor" : En kvalitativ studie om lärares arbete med och tankar om skolans värdegrund

    M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Malin Wictorsson; Linda Gunnarsson; [2013]
    Nyckelord :värdegrund; Lgr-11; värdepedagogik; intelligent action; explicit pedagogik; implicit pedagogik; utbildning och erfarenhet;

    Sammanfattning : Syftet med följande kvalitativa studie är att med hjälp av intervjuer undersöka lärares arbete med och tankar om skolans värdegrund när det kommer till demokrati, fostran, ett mångkulturellt samhälle och jämlikhet. Frågeställningarna inkluderar även en avsikt att studera hur undervisningen går till, om denna enbart är planerad eller om de intervjuade lärarna vittnar om icke planerade lärsituationer. LÄS MER

  5. 5. Från jag till vi : en essä om strävan efter en god gruppdynamik och sammanhållning

    M1-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Helene Ribjer; [2012]
    Nyckelord :leisure time center; group dynamic; attitude; implicit values education; practical knowledge; fritidshem; gruppdynamik; förhållningssätt; implicit värdepedagogik; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : Life is for us humans a social life. We are constantly in different social communities with various purposes. Throughout life we are part of different groups, for better or worse. The basic social communities, in our society, are the groups we live, work, learn and grow in. LÄS MER