Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Implicita och explicita attityder gentemot kvinnor En studie om sambandet mellan implicita och explicita attityder

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Matilda Gellberg; Agnes Andersson; [2023]
    Nyckelord :Implicit association; explicit attitudes; sexism; IAT; swedish modern sexism scale; implicita associationer; explicita attityder; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study examines implicit and explicit attitudes towards women in Sweden and the connection between these. The sample consisted of men and women (N = 62) of different ages and professional positions in Sweden. To capture the participants' implicit associations, the Implicit Association Test (IAT) was used. LÄS MER

  2. 2. EXPLICIT AND IMPLICIT ATTITUDES AMONG STUDENTS TOWARDS WOMEN AND MEN IN MALE- AND FEMALE-DOMINATED FIELDS OF WORK AND STUDY

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Fay van Tussenbroek; [2023]
    Nyckelord :implicit attitudes; explicit attitudes; gender stereotypes; STEM; HEED;

    Sammanfattning : Abstract Gender inequality is considered an issue in many countries and gender roles could play an important role in this. Specifically, gender stereotypes suggest that STEM (i.e., science, technology, engineering, and mathematics) is more seen as “male” and HEED (i. LÄS MER

  3. 3. Grammatikundervisning i spanska på grundskolan : Lärarnas utsagor om hur och varför

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Angela Cabello Cabrera; [2022]
    Nyckelord :grammatikundervisning; undervisningsmetoder; spanska; grundskola; grammatik; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att redogöra för vilka attityder som förekommer i spansklärares utsagor beträffande grammatikens roll och utrymme i deras undervisning, metoder för att behandla grammatik samt anledningarna till det tillvägagångssätt som de medger ha. En kvalitativ metod, nämligen ett online frågeformulär som har svarats av fyra verksamma lärare i grundskolan, har använts för att samla in data om deras uttalande och åsikter kring de nämnda frågorna. LÄS MER

  4. 4. I en ung flickas värld : Intersektionalitet och normer i Anne Franks dagbok

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Anna Sinha Ray; [2022]
    Nyckelord :Anne Franks dagbok; genren dagbok; intersektionalitet; normer;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks intersektionalitet och normer i Anne Franks dagbok (2016). Syftet är att synliggöra hur de intersektionella kategorierna samverkar och förhåller sig till varandra, samt hur genren dagbok påverkade kategorierna och normer i dagboken. LÄS MER

  5. 5. ”Även pappor hade rätt att leka med sina barn, och barnet fick rätt att leka med sin pappa” En kritisk läromedelsanalys i samhällskunskap med fokus på aspekterna könsroller, jämställdhet och sexualitet.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sara Jensen; [2020-02-28]
    Nyckelord :Könsroller; jämställdhet; sexualitet; läromedel; läroböcker; samhällskunskap; heteronormativitet; genus.;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur kunskap om jämställdhet, könsroller och sexualitet i nyare läroböcker i samhällskunskap för mellanstadiet förmedlas och framställs. Detta gör jag genom att kritiskt granska och synliggöra normer, värderingar, attityder samt analysera hur författaren förhåller sig till innehållet och tilltalar läsaren. LÄS MER