Sökning: "implikationer pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 75 uppsatser innehållade orden implikationer pedagogik.

  1. 1. Digitaliseringens påverkan på elevers litteracitet i årskurs F-6 : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Peter Mossberg; Alma Gotemark; [2024]
    Nyckelord :Litteracitet; läs-och skrivutveckling; digitalisering; ny litteracitet; multimodalitet;

    Sammanfattning : Förmågan att läsa och skriva, även kallat litteracitet, har under de senaste decennierna reformerats som följd av digitaliseringens snabba förändring av samhället och därmed även skolan.   Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vad som kännetecknar forskning kring hur digitaliseringen påverkar litteraciteten hos elever i årskurs F-6, samt vilka innebörder forskare lägger i den nya litteraciteten som ständigt utvecklas. LÄS MER

  2. 2. "Musiken ligger i dvala" : En fenomenografisk studie av elevers uppfattningar av fenomenet notläsning i musikklass med körprofil i svensk grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tobias Bennsten; [2024]
    Nyckelord :Reading music; music school; choir singing; choir profile; phenomenography; ear training; inner hearing; Notläsning; musikklass; körsång; körprofil; fenomenografi; gehör; inre hörande;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att bidra med mer kunskap om hur grundskoleelever i musikklass med körprofil i Sverige uppfattar fenomenet notläsning. I bakgrundskapitlet presenteras en kort historik över notskriftens historia, en redogörelse för musikklassen som fenomen samt definitioner av termer som används i detta arbete. LÄS MER

  3. 3. Tydliggörande pedagogik utifrån specialpedagogers och förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Sundin; Annie Larsson; [2024]
    Nyckelord :Anpassad kommunikation; Bildstöd; Förhållningssätt; TAKK; Tydliggörande pedagogik;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag Studiens förväntade kunskapsbidrag är att synliggöra hur specialpedagoger och förskollärare arbetar med tydliggörande pedagogik, på några förskolor. Studien förväntas även bidra med kunskap kring hur tydliggörande pedagogik kan stödja barns utveckling och lärande, med förhoppningen att i förlängningen öka användandet av verktyget. LÄS MER

  4. 4. Högläsning i förskolan -En kvalitativ intervjustudie av förskollärares arbete och förhållningssätt kring högläsning samt dess implikationer på barns fortsatta skolgång

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Nilab Yusofi; Zulaikha Akbari; Sabina Mosazadeh; [2023-10-19]
    Nyckelord :högläsning; delaktighet; litteracitet; sociokulturellt perspektiv; proximal utvecklingszon; scaffolding; mediering; appropriering;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Barns identitetsarbete i olika utbildningskontexter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Frykman; Klara Gellerstam; [2023-10-19]
    Nyckelord :Barns identitetsarbete; utbildningskontext; fritidshemmets verksamhet; lärares betydelse;

    Sammanfattning : Precis som alla andra frågar sig även barn vilka de är och hur de skall bli den de vill vara. Deras identitetsarbete formas i skolan, fritidshemmet och andra utbildningskontexter i och med att platser där de spenderar mycket av sin tid. I denna litteraturöversikt kopplas identitetsarbete samman med olika utbildningskontexter. LÄS MER