Sökning: "importance of media over internet"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden importance of media over internet.

  1. 1. ”DET KAN TILL OCH MED FÖRSTÖRA LIV”. En kritisk diskursanalys om nyhetsmediernas framställning av sociala medier-kunnighet i samband med skvallerkonton

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Mikaela Pijpers; [2024-03-11]
    Nyckelord :Mediekunnighet; sociala medier-kunnighet; social media literacy; mediediskurs; skvallerkonto;

    Sammanfattning : This study deals with social media literacy by examining how media discuss the so-called rumor accounts on popular networking sites. This topic is relevant since this phenomenon first gained a lot of media attention back in 2012, with “Instagram-upploppen” making major headlines. LÄS MER

  2. 2. "Jag är så gammal att jag känner om det är något skumt" : En kvalitativt intervjustudie om äldres kunskap och källkritik i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Fanny Larsson-Auna; Zanna Nordberg; [2022]
    Nyckelord :source criticism; social media; elderly; swedes; media; digital literacy; media literacy; misinformation; fake news; digital divide; qualitative research; källkritik; sociala medier; äldre; svenskar; media; digital kunskap; mediakompetens; falsk information; fake news; digitala klyftor; kvalitativ undersökning;

    Sammanfattning : Vårt samhälle blir alltmer digitaliserat och för generationer födda innan internets intågande i hemmen har inte användandet av internet och sociala medier alltid varit en självklarhet. Därför undersöker denna studie hur sociala och personliga aspekter hos svenska personer över 70 år påverkar motivation och attityd i användandet av sociala medier, hur de upplever sin digitala kunskap, hur de upplever att de förhåller sig källkritiskt till information på sociala medier och om de sprider informationen vidare. LÄS MER

  3. 3. Kejsaren är nak(d)en! - En kvalitativ fallstudie av NA-KD:s kris och dess krisrespons

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Ebba Eriksson; Klara Stenberg; [2021]
    Nyckelord :kriskommunikation; crisis communication; NA-KD; cancel culture; Rhetorical Arena Theory; Situational Crisis Communication Theory; digitala medier; digital media; krisrespons; crisis response; sociala medier; social media; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie intresserar sig för när en organisations förtroende sätts på spel. Kriskommunikation är i fokus och mer specifikt hur modejätten NA-KD har hanterat ett försök till bojkott, vilket kan kopplas till det aktuella fenomenet cancel culture. LÄS MER

  4. 4. But, that’s how they talk in movies so it’s only fair! : Three Teachers’ Perspectives on the Emergence of Slang in Student Assignments in Swedish Upper-Secondary Schools

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Adrian Hernandez Pérez; [2020]
    Nyckelord :slang; cant; internet; assignment; theme;

    Sammanfattning : Social media, movies and games all have something in common – they all have a tendency to foster slang. Adolescents of today consume these mediums virtually every day, and thus they easily adopt these slang terms faster than any other group. LÄS MER

  5. 5. ‘Cute Politics’ : a case study of 2018 Taipei mayoral candidates Ko Wen-je and Ting Shouchung’s self-presentation on Instagram

    Master-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Teng-Jhong Yeh; [2019]
    Nyckelord :Instagram; Goffman; dramaturgy theory; Sajiao; politician celebritisation; Taiwan; Ko Wen-je; Ting Shou-chung; self-presentation; hashtag; interactivity; Internet influencer; Taiwan-China relations; visual communication; impression management; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to study the self-images built on the social media Instagram by the re-elected Mayor Ko Wen-je and the second place Ting Shou-chung in 2018 Taipei mayoral election. Through conducting a qualitative content analysis as the research method and applying Goffman’s dramaturgy theory as the theoretical framework to analyse every Ko and Ting’s Instagram posting in the duration of the 6 months before the 2018 Taipei mayoral election, this thesis probes into Ko and Ting’s performance on the front-stage Instagram. LÄS MER