Sökning: "impression"

Visar resultat 1 - 5 av 1180 uppsatser innehållade ordet impression.

  1. 1. ”HAR JAG EN BOK I ÖRONEN KAN JAG GÅ HUR LÅNGT SOM HELST”. En kvalitativ studie om användares relation till ljudböcker jämfört med tryckta böcker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Henrietta Lundkvist; [2024-03-06]
    Nyckelord :Digital konvergens; streaming; algoritmer; ljudböcker; plattformar; uses gratifications; affordances;

    Sammanfattning : Har jag en bok i öronen kan jag gå hur långt som helst, or If I have a book in my ears, I can walk as far as I want, is a qualitative study that explores users' relationship with streamed audiobooks, compared to books in printed format. The choice of topic is driven by the fact that digitalization has transformed literature as a medium and the book industry as an enterprise. LÄS MER

  2. 2. LE OCH VINKA POLITIKER! En kvantitativ innehållsanalys av svenska EUparlamentarikers självpresentation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Frida Reis; [2024-03-04]
    Nyckelord :Social Media; Instagram; Political Communication; Selfpresentation; Political Personalization; Gender;

    Sammanfattning : The evolution of social media has changed the way people communicate, among other things the political communication. On social media political actors can communicate directly to their audience and circumvent the traditional media, and it is also platforms that have a more personal focus. LÄS MER

  3. 3. Koldioxidredovisning inom Byggsektorn: En analys av hur företag inom byggsektorn redovisar koldioxidutsläpp med fokus på impression management och jämförbarhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Charlotta Linger; Alexander Sager; [2024-02-20]
    Nyckelord :Koldioxidutsläpp; Utsläppsmål; CO2-utsläpp; Klimatpåverkan; Scope Hållbarhetsrapportering; impression management; GHG-Protocol; Greenhouse Gas protocol;

    Sammanfattning : Bakgrund & Problematisering: Klimatpåverkan är idag ett aktuellt ämne i samhället och därmed ökar efterfrågan på att företag skall rapportera sina koldioxidutsläpp. Tyvärr finns det brister i de aktuella ramverken för redovisningen vilket har resulterat i ökad möjlighet till användning av olika impression management-strategier för att förbättra hållbarhetsredovisningens utseende i förhållande till det faktiska resultatet. LÄS MER

  4. 4. "Wackra böcker stundom läsa…" : Om attityder till kvinnors läsning i svenskt 1700-tal

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Anders Eklöv; [2024]
    Nyckelord :Reading; books; women; eighteenth century; genre paintings; conduct books; satire; consumption; Läsning; böcker; kvinnor; 1700-tal; genremåleri; rådgivningsböcker; satir; konsumtion;

    Sammanfattning : In a well-known verse Swedish eighteenth century writer Anna Maria Lenngren advise her fictive daughter to avoid reding, since it might distract her from her household chores. This paper intends to examine attitudes towards women’s reading in eighteenth century Sweden, using different kinds of sources: Satirical verses, conduct books for girls and young women and genre paintings by Swedish painter Pehr Hilleström, depicting bourgeoise and aristocratic interiors. LÄS MER

  5. 5. Attraktionens påverkan i rekryteringsprocessen : en kvantitativ studie om kognitiva fördomar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Sara Bujila; Sophia Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Cognitive biases; halo effect; attraction; first impression; recruitment; job suitability; Kognitiva fördomar; haloeffekten; attraktion; första intrycket; rekrytering; job suitability;

    Sammanfattning : The study was based on cognitive biases with the aim of investigating the extent to which the individual's physical appearance affects the hiring process, and whether individuals who are perceived as more attractive are ascribed more positive characteristics. The study was conducted with a quantitative method, where the data collection was done via an online survey with 62 respondents, the majority of whom had previous experience of decision- making in a recruitment context. LÄS MER