Sökning: "improvisation as a tool"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden improvisation as a tool.
1. A Palette of my Inner Universe – To Use Synesthesia in Artistic Processes
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : In this thesis, the author investigates how the active use of synesthesia can be a tool for artistic work and creative processes, with the aim of finding new creative paths and to find a deeper understanding for inner synesthetic patterns. A method is created by using elements from the author’s synesthesia. LÄS MER
2. ”Spegeln är publiken” En kvalitativ intervjustudie av fenomenet speglar i dansundervisning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Mirrors are common in dance education. Previous research indicates that mirrors affect dance students body image in various ways. The aim of this study was to describe and analyze dance students experiences of mirrors in upper secondary school education. LÄS MER
3. Improvisation i övningsrummet och i konsertsalen : En självstudie med avstamp i två sonater av Domenico Scarlatti
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att utforska improvisation i övningsrummet kontra konsertsituationen utifrån från två sonater av Domenico Scarlatti. Improvisatoriska inslag utforskas både i övningsrummet och i konsertsituationer, samt hur spontan improvisation skiljer sig från planerad improvisation. LÄS MER
4. Dialogues between a violin and a body : How to be a dancing musician on stage ?
Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för folkmusikSammanfattning : The folk tradition has often been divided between two sections: on one side is music,on the other is dance. The aim of this research is to study the relationships between dance and music inside one individual to create a new profile: the dancing musician.The process of this research went through different stages. LÄS MER
5. Allt hänger ihop! : En fenomenografisk studie om lärares och elevers upplevelse av ett träningsprogram inom Simultaneous Learning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur ett träningsprogram baserat på metoden Simultaneous Learning upplevs av lärare och elever. I bakgrundskapitlet beskrivs metoden som är skapad av Paul Harris och hur den förändrats över tid. LÄS MER