Sökning: "improvisation teater"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden improvisation teater.

  1. 1. Spectromorphological Reductions : Exploring and developing approaches for sound-based notation of live electronics

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Musik, medier och teater

    Författare :Hans Lennart Jonsäll; [2023]
    Nyckelord :live electronics; electronic music; electroacoustic music; notation; spectromorphology; typo-morphology; Sound Notation; digital musical instruments.;

    Sammanfattning : In this master’s thesis, a sound-based notation system is explored and developed in the composition and performance of a musical work for live electronics. My approach builds on existing systems for electroacoustic music analysis, most notably Dennis Smalley’s (1997) theory of spectromorphology and the symbolic language of Lasse Thoresen & Andreas Hedman (2007) based on Pierre Schaeffer’s typo-morphology, as well as Mattias Sköld’s (2023) adaptation of this system for composition and transcription (Sound Notation). LÄS MER

  2. 2. Dramatisering som pedagogiskt verktyg : En kvalitativ studie om effekten av dramatiseringar i engelskundervisningen i grundskolans årskurser 1 till 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emilia Kemling; [2022]
    Nyckelord :EFL; estetiska lärprocesser; fenomenologisk metod; processdrama;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur drama upplevs i engelskundervisningen i grundskolans årkurser 1 till 3. Studien gjordes kvalitativt där data samlades in via intervjuer och webbaserade enkäter. Tyngdpunkten i studien var att ta reda på hur lärare uppfattar och tolkar drama i relation till EFL-undervisning. LÄS MER

  3. 3. Värdet av improvisation som estetisk läroprocess i teater : En kvalitativ studie om teaterpedagogers uppfattningar om teaterimprovisation i undervisning.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Ida Lindqvist; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. I pjäs är det bestämt : En studie i grundskolans tidigare år om barns rolltagande i pjäs.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Ylwa Andersson; [2019]
    Nyckelord :Drama; formal drama; play; primary school; phenomenography; Drama; konstpedagogiskt perspektiv; föreställningsarbete; teater; grundskola; fenomenografi;

    Sammanfattning : Studien syftade till att synliggöra barns uppfattningar om fenomenet rolltagande i pjäs. Barnen i studien var i ett sammanhang där manus, givna roller och repliker var utgångspunkten, med läraren som regissör. LÄS MER

  5. 5. Fiolpedagogisk väg till improvisation : en studie av fiolpedagogers undervisning på grundskolan, kulturskolan och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tania Veremeeva; [2018]
    Nyckelord :improvisation; violin teachers; Lev Vygotskij; cultural-historical perspective; music education; improvisation; kulturhistoriskt perspektiv; Lev Vygotskij; fiollärare; musikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få reda på hur olika fiollärare arbetar med improvisation inom den klassiska musiken i grundskolan, kulturskolan och gymnasiet. Vilka faktorer som påverkar lärarens syn på improvisation och användningen av det i undervisningen redovisas i studien. LÄS MER