Sökning: "inåtvända barn förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden inåtvända barn förskolan.

  1. 1. “Se de tidiga tecknen!” : en intervjustudie om fyra förskollärares synsätt på, och arbete med, barns psykiska ohälsa i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Walquiria Ferreira; Sabrina Boughiout; [2022]
    Nyckelord :children; educators; mental illness; method preschool; preventive method; Nyckelord: barn; förebyggande arbete; förskola; förskollärare; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattning om psykisk hälsa och ohälsa hos barn i förskolan samt få insyn om pedagogernas upplevelse om förebyggande arbete för att främja barns psykiska hälsa. Vidare syftar studien även på att undersöka vilka faktorer som förskollärarna kan uppleva ha inverkan på barns psykiska hälsotillstånd. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ studie om de yngsta barnens delaktighet och inflytande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Madelene Gunnersen; [2021]
    Nyckelord :Förskola; delaktighet; inflytande; arbetssätt; utmaningar; barns perspektiv; barnperspektiv;

    Sammanfattning : I lagar och styrdokument framgår det att barn ska ges möjligheter till delaktighet och inflytande i förskolan. Forskning visar att arbetet med inflytandet lägger fokus på individuella och verbala förmågor, vilket riskerar att barn i åldrarna ett till tre inte får samma möjligheter till inflytande på förskolan. LÄS MER

  3. 3. Den talande tystnaden : Specialpedagogerna och de inåtvända barnen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Larsson; [2020]
    Nyckelord :Withdrawal; special education; preschool; inclusion; sociocultural perspective; Inåtvändhet; specialpedagogik; förskola; inkludering; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka specialpedagogers erfarenhet av inåtvända barn, även uppfattningar om faktorer som kan bidra till inåtvändhet, samt vilka strategier specialpedagoger förespråkar för att inkludera dessa barn i förskolan. Specialpedagogers upplevelser av normer och förväntningar berörs även. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares arbete med barns sociala och emotionella utveckling : En kvalitativ undersökning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sharmila Omer; [2019]
    Nyckelord :förskola; sociala svårigheter; emotionella svårigheter; anknytning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Examensarbetet handlar om förskollärares arbete med socioemotionell utveckling i förskolan. Forskningen som jag har tagit del av kring ämnet tar upp vilka olika aspekter som är viktiga att ta hänsyn till när det gäller barns sociala och emotionella utveckling samt även hur olika anknytningsmönster påverkar barn i eller med svårigheter. LÄS MER

  5. 5. Du måste ta för dig! : En studie om förskollärares tankar gällande inåtvända beteenden hos barn i förskolan

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Nina Nazem; Elin Markström; [2018]
    Nyckelord :barn; förskollärare; intervjuer; inåtvända beteenden; trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa förskollärares tankar, erfarenheter och uppfattningar gällande inåtvända beteenden hos barn i förskolan. Kategoriskt och relationellt perspektiv samt dilemmaperspektiv tillämpades som teoretiska utgångspunkter i studien. LÄS MER