Sökning: "inarbetning varumärken"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden inarbetning varumärken.

  1. 1. Särskiljningsförmåga hos geografiska namn : En varumärkesrättslig studie

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Sara Wahlberg; [2014]
    Nyckelord :Intellectual property law; trademark law; trademark; distinctive character; geographical names; Immaterialrätt; varumärkesrätt; varumärke; ensamrätt; särskiljningsförmåga; geografiska namn;

    Sammanfattning : Enligt grundregeln i 1:5 2 st. 1 p. varumärkeslagen (2010:1877) (VML) är varukännetecken som endast består av tecken eller benämningar som visar en varas eller tjänsts geografiska ursprung inte särskiljande och uppfyller därmed inte kraven för att kunna varumärkesregistreras. LÄS MER

  2. 2. Från Mont Blanc till Nacka Forum - en analytisk studie i möjligheten att registrera geografiska namn som varumärke

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Matilda Fridh; [2014]
    Nyckelord :Immaterialrätt; trade mark; varumärke; geografiska namn.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Som ett resultat av industrialiseringen ändrades varumärkets primära funktion efterhand till att gälla mer i relationen mellan konsumenter och företag. Den tekniska utvecklingen och globaliseringen har lett till en företagskultur där lokala handlare med lokal och i viss mån nationell kundkrets har ersatts av stora kedjor med världsomspännande försäljningsmöjligheter. LÄS MER

  3. 3. Förväxlingsrisk och anseendeskydd - Förhållandet mellan skyddsformerna

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Niklas Lundberg; [2014]
    Nyckelord :Varumärke; Varumärkesrätt; Förväxlingsrisk; Anseendeskydd; EU; Skyddsformer; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Varumärkeskonflikter och varumärkesintrång avser främst situationer då en fysisk eller juridisk person försöker registrera eller använda ett märke på marknaden som anses likna ett sedan tidigare skyddat varumärke. Ett registrerat eller inarbetat varumärke innebär en ensamrätt till nyttjandet av varumärket ifråga. LÄS MER

  4. 4. Modebranschens rättsliga skydd mot plagiering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Erika Berg; [2013]
    Nyckelord :immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Intresset för svenska modeprodukter ökar både i Sverige och utomlands. Under 2011 omsatte svensk modeindustri 206 miljarder kronor. I takt med att intresset för svenskt mode ökar blir det alltmer lockande att plagiera framgångsrika företags plagg. LÄS MER

  5. 5. Varumärkesskydd för personnamn – ett nödvändigt komplement till skyddet i lagen om namn och bild i reklam?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Jakob Losell; [2012]
    Nyckelord :Förmögenhetsrätt; immaterialrätt; personnamn; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Ett personnamn kan på olika sätt skyddas mot utnyttjande i kommersiella sammanhang. I svensk rätt finns, genom lagen om namn och bild i reklam, ett grundläggande skydd mot att näringsidkare utnyttjar annans personnamn i marknadsföring. Ändå väljer somliga att dessutom varumärkesskydda sitt namn enligt reglerna i VML. LÄS MER