Sökning: "inattentional blindness"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden inattentional blindness.
1. Psykodynamiska terapeuters förståelse av bortträngning – en tematisk analys
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Bortträngning är ett centralt begrepp inom psykodynamisk psykoterapi. Begreppet har en lång och brokig historia inom psykodynamisk idéhistoria och är svårt att enhetligt definiera. Dessutom har bortträngning av traumatiska minnen blivit ett kontroversiellt ämne, både inom psykologi och i media. LÄS MER
2. The neural correlates of visual consciousness and no-report paradigms
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för biovetenskapSammanfattning : Traditional ways to examine and investigate the neural correlates of consciousness usually require the participants to actively report their perceptions and conscious contents. Having the participants actively report can confound the neural correlates with co-occurring processes. LÄS MER
3. ANTI-ADBLOCK : En kvalitativ studie om varför individer inte blockerar reklam på webben
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Reklam anses vara lika gammal som mänskligheten och lika universell som kultur. Ur den synvinkeln är reklam en del av det sociala livet, där människor gör utbyten som gynnar båda parterna. Under de senaste decennierna har samma mänsklighet upplevt den digitala världens intensiva tillväxt, där idag nästan allt går att finna. LÄS MER
4. The implicit and explicit memory of static and interactive objects in virtual reality
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Virtual reality applications are developing fast and break new grounds every day in new industries. In today's market, most of the virtual reality projects are funded by venture capitalists and are yet to produce any revenue. LÄS MER
5. Att fånga konsumentens blick, uppmärksamhet och plånbok: tv-reklam i dagligvarubutik
Kandidat-uppsats, Psykologiska institutionenSammanfattning : Forskning visar att 65 procent av konsumenternas köpbeslut av dagligvaror fattas i butikerna. Denna studie syftade till att studera konsumenters medvetenhet om tv-reklam i dagligvarubutik, hur deras köpbeteende påverkas, och i vilken grad kognitiva och perceptuella faktorer inverkar på om tv-reklam medvetet uppfattas av konsumenten eller inte. LÄS MER