Sökning: "incitamentssystem"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet incitamentssystem.

  1. 1. Techno-economic feasibility for residential Local Energy Communities: Case study of Italy

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Linda Colarullo; [2021]
    Nyckelord :Local Energy Community; Energy Sharing; Italy; Virtual Regulation Model; Distributed Renewable Energy Resources; Self-consumption maximization; Demand Side Management;

    Sammanfattning : The use of renewable energy has proven to be essential for the decarbonisation of the energy system, bringing changes on both the production and consumption side, with an increase of renewable energy in the mix and a change in the role of consumers. From passive actors, Consumers are becoming Prosumers (producers and consumers) of self-generated energy, with the potential of becoming the pillar of the energy sector transition. LÄS MER

  2. 2. Kampen om advokaten : Incitamentssystemets påverkan på frivillig personalomsättning inom kunskapsintensiva organisationer

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Josefine Nilsson; Christofer Klerbro; [2021]
    Nyckelord :Voluntary turnover; knowledge-intensive organizations; monetary incentive systems; non-monetary incentive systems; profit sharing systems and law firms.; Frivillig personalomsättning; kunskapsintensiva organisationer; monetära incitamentssystem; icke-monetära incitamentssystem; vinstdelningssystem och advokatbyråer.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kunskapsintensiva organisationer upplever svårigheter när det kommer till att behålla medarbetare och de tvingas således arbeta för att hantera den frivilliga personalomsättningen. Den svenska advokatbranschen genomgår förändring och medarbetare byter arbetsgivare i allt större utsträckning. LÄS MER

  3. 3. Incitamentssystem, vägen att gå för nå motiverade medarbetare? : En flerfallsstudie om hur incitamentssystem som styrmedel upplevs av medarbetare med avseende på motivation

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Adam Janselius; Viktor Sjöberg; [2019]
    Nyckelord :Incentive systems; monetary incentives; non-monetary incentives; motivation; employees; Incitamentssystem; monetära incitament; icke-monetära incitament; motivation; medarbetare;

    Sammanfattning : Förmågan att motivera medarbetare har alltid varit en viktig fråga i alla olika typer av företag. Ett verktyg som kan användas för att skapa motivation bland de anställda är incitamentssystem, både monetära samt icke-monetära. LÄS MER

  4. 4. "Inte sjutton läser man alla de där papperna man får" : En kvalitativ studie om hur MiFID II påverkat Principal agent problem vid investeringsrådgivning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Amie Berglund; Oskar Danell; [2019]
    Nyckelord :MiFID II; agency theory; principal-agent problem; information asymmetry; asymmetric information; conflict of interest; personal financial advice; performance measures; performance measurement; stewardship theory; MiFID II; agency theory; principal-agent problem; informationsasymmetri; intressekonflikt; investeringsrådgivning; prestationsmått; incitamentssystem; stewardship theory;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den tredje januari 2018 trädde EU-direktivet Markets in Financial Instruments Directive II (MiFID II) i kraft. Direktivet ämnar öka investerarskyddet genom att eliminera informationsasymmetri och intressekonflikter på finansmarknaden, och samtidigt harmonisera reglerna mellan EU-länder. LÄS MER

  5. 5. Incitamentssystem hos de tre marknadsledande svenska försäkringsbolagen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sebastian Idehed; Johanna Viklund; [2017-07-06]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie är en empirisk studie hos de tre största försäkringsbolagen i Sverige. Syftet med studien är att identifiera och analysera likheter och skillnader mellan de marknadsledande svenska försäkringsbolagen och deras respektive incitamentssystem för att uppnå kundnöjdhet. LÄS MER