Sökning: "indie game"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden indie game.

  1. 1. Retrografisk skräck : Analys av nostalgisk representation & framkallandet av skräck inom indiespelgrafik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Fanny Lindholm; Samuel Harju; [2024]
    Nyckelord :nostalgisk grafik; retrografik; indiespel; skräckspel; spelgrafik;

    Sammanfattning : Målet med denna studie var att vidare undersöka den retrografiska trenden som har förekommit i indie-skräckspel under senare tid, där indie-spelutvecklare utnyttjar nostalgisk, lågteknologisk grafik i sina skräck-verk. Syftet var att urskilja vad som gör nostalgiska representationer användbart för grafisk utveckling av skräckspel, hur dessa representationer går att applicera för att möjligtvis framkalla skräck. LÄS MER

  2. 2. TWITCH OCH SVENSKA INDIESPELSUTVECKLARE : En kvalitativ studie om svenska indiespelsutvecklares användning av Twitch

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Elias Albrektsson; [2023]
    Nyckelord :Twitch; indiespelutvecklare; streaming; marknadsföring;

    Sammanfattning : Det blir allt svårare att sticka ut från mängden av nya spel som släpps varje år, speciellt för indiespelföretag med begränsade resurser. Sociala medier är idag ett av de effektivaste sätten att marknadsföra sig på, men en plattform som blivit känd som nyckeln till att bli upptäckt är livestreamingtjänsten Twitch. LÄS MER

  3. 3. Non-male Career Development in the Video Game Industry

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Vigdís Kristjánsdóttir; Maïmouna Fischer; [2023]
    Nyckelord :Non-male career development; career anchors; video game industry; gender minorities; male-dominated workplaces.; Business and Economics;

    Sammanfattning : This paper explores the career development of non-male workers in the video game industry in a male-dominated context. It examines their motivation, perception of success, goals, and values. The aim was to contribute to the discourse on the experience of minorities in a majority-dominated work context and how this affects their career development. LÄS MER

  4. 4. Designing for All Gamers

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Ida Amneryd; Anwar Aldafae; [2023]
    Nyckelord :accessibility; indie game industry; accessibility guidelines; accessibility resources;

    Sammanfattning : In recent years, playing games has become a popular activity for everything from socialising purposes to educating purposes, with billions of players worldwide. However, being able to play games is not evident for people with disabilities. The gaming industry is excluding masses of people by not creating enough accessible games. LÄS MER

  5. 5. UTVÄRDERING AV INTRODUKTIONSNIVÅN I ETT INDIESPEL : Användbarhetstestning och utvärdering av designprinciper för introduktionsnivån i A-Star Theft

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Elliot Kehler; Tobias Johansson; [2023]
    Nyckelord :användbarhetstestning; datorspel; inlärning;

    Sammanfattning : Introduktionsnivåer i spel har som mål att lära spelaren de spelmekaniker de behöver kunna för att ha en optimal upplevelse genom resten av spelet. Alla spel lyckas dock inte med att skapa en framgångsrik introduktionsnivå vilket kan resultera i att användarna tappar intresse i spelet. LÄS MER