Sökning: "indirect bullying"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden indirect bullying.
1. Skolpersonals erfarenheter av lågstadieelevers rapportering av indirekt mobbning och hur den kan upptäckas
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Mobbningen i skolorna har ökat. Indirekt mobbning är svårupptäckt, eftersom den är ämnad att döljas för alla utom den utsatta. Skolpersonals okunskap och subjektiva bedömningar i mobbningsincidenter begränsar elevers utsikter att få gehör vid rapportering. LÄS MER
2. Fångad av en (online)stormvind : En fallstudie på företaget NA-KD om hur onlinestormar kan påverka konsumenternas köpintention
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Utvecklingen av den digitala världen och sociala medier har gjort att konsumenter fått större makt i hur ett företag uppfattas då de direkt och indirekt påverkar företagets image genom det de delar, kommenterar och recenserar (Alam och Khan 2019). Ji, Li, North och Liu (2017) menar att en enda negativ kommentar på sociala medier kan växa till en allvarlig kris, som i denna studie definieras som en onlinestorm. LÄS MER
3. Mobbning betraktas som moraliskt fel – ändå sker det : Hur olika mekanismer inom moraliskt disengagemang sammanhänger med mobbning
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Studiens första syfte var att bidra med en analys av huruvida mekanismer inom moraliskt disengagemang sammanhänger med olika mobbningsformer (mobbning, direkt mobbning och indirekt mobbning) bland elever på högstadienivå (årskurs 7) när de inkluderas i samma modeller. Ett andra syfte med studien var att undersöka om det förelåg könsskillnader i hur relationerna såg ut mellan mobbningsformerna och de olika mekanismerna inom moraliskt disengagemang. LÄS MER
4. Skillnader och likheter gällande mobbning mellan flickor och pojkar i en monoetnisk- och multietnisk skola
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this study is to explore the differences and similarities regarding the causes of and approaches to bullying among a number of girls and boys in third grade in two schools. One of the schools is in a mono-ethnic area and the other in a multi-ethnic. LÄS MER
5. Det slutna rummet : En studie av högstadieelevers upplevelser, erfarenheter och känslor i idrottens omklädningsrum
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildning; Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : This study concerns the experiences and feelings students in intermediate school gain from the changing room to sports class. It is a qualitative study with a socio-cultural approach, which has been analysed in a hermeneutic way. LÄS MER