Sökning: "indirekt mobbning"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden indirekt mobbning.
1. Skolpersonals erfarenheter av lågstadieelevers rapportering av indirekt mobbning och hur den kan upptäckas
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Mobbningen i skolorna har ökat. Indirekt mobbning är svårupptäckt, eftersom den är ämnad att döljas för alla utom den utsatta. Skolpersonals okunskap och subjektiva bedömningar i mobbningsincidenter begränsar elevers utsikter att få gehör vid rapportering. LÄS MER
2. Utsatthet för mobbning i skolan : En litteraturstudie om hur faktorerna kön och ålder eventuellt påverkar olika mobbningsformer
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Bakgrund: Att mobbning förekommer i skolvärlden är inget nytt, men hur mobbning tar sin form har varit mål för många studier sedan Olweus öppnade ögonen för fenomenet på 70-talet och framåt. Den etablerade definitionen av mobbning fokuserar på maktobalans, skada eller förtryck samt upprepning över tid. LÄS MER
3. Fångad av en (online)stormvind : En fallstudie på företaget NA-KD om hur onlinestormar kan påverka konsumenternas köpintention
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Utvecklingen av den digitala världen och sociala medier har gjort att konsumenter fått större makt i hur ett företag uppfattas då de direkt och indirekt påverkar företagets image genom det de delar, kommenterar och recenserar (Alam och Khan 2019). Ji, Li, North och Liu (2017) menar att en enda negativ kommentar på sociala medier kan växa till en allvarlig kris, som i denna studie definieras som en onlinestorm. LÄS MER
4. Mobbning betraktas som moraliskt fel – ändå sker det : Hur olika mekanismer inom moraliskt disengagemang sammanhänger med mobbning
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Studiens första syfte var att bidra med en analys av huruvida mekanismer inom moraliskt disengagemang sammanhänger med olika mobbningsformer (mobbning, direkt mobbning och indirekt mobbning) bland elever på högstadienivå (årskurs 7) när de inkluderas i samma modeller. Ett andra syfte med studien var att undersöka om det förelåg könsskillnader i hur relationerna såg ut mellan mobbningsformerna och de olika mekanismerna inom moraliskt disengagemang. LÄS MER
5. The relation between retrospective bullying, life satisfaction and risk behaviors
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : The purpose of this study was to examine the relation between previously experienced bullying with students’ current risk behaviors. The participants were 341 university students in Sweden and the data were collected with a web-based survey. LÄS MER