Sökning: "individanpassad undervisning"

Visar resultat 11 - 15 av 227 uppsatser innehållade orden individanpassad undervisning.

  1. 11. Är den prehospitala vården i Sverige jämlik? : En studie om sjuksköterskors erfarenhet av att bedöma melaninrik hud

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Linda Sjökvist; [2023]
    Nyckelord :equal care; interview study; melanin-rich skin; nursing education; prehospital assessment; intervjustudie; jämlik vård; melaninrik hud; omvårdnadsutbildning; prehospital bedömning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inom ambulanssjukvård i Sverige, likt inom övrig sjukvård, ökar förekomsten av patienter med melaninrik hud. Lagkrav om individanpassad och jämlik vård finns, samtidigt påvisas brister i undervisning om melaninrik hud för sjuksköterskestudenter. LÄS MER

  2. 12. Skriva för hand respektive med digitala verktyg : En kunskapsöversikt om elevers tidiga skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Emma Birgersson; Louise Olsson; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; kognitiva aspekter; skriva för hand; sociokulturella aspekter; stöttning; textskapande;

    Sammanfattning : Elever i dagens skola skriver allt mindre för hand i takt med att de digitala verktygen kommit in i undervisningen. Det råder delade meningar om huruvida det påverkar elevers utveckling. En del menar att ”det vi gör med kroppen fastnar i knoppen” och att barn lär sig läsa genom att skriva - traditionellt med penna och papper. LÄS MER

  3. 13. Digitala verktygs användning i skrivundervisningen : Utbildning i den digitala tidsåldern: En undersökning i grundskolans lägre årskurser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Kristina Vennberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar digitala verktygs inverkan på skrivundervisningen i grundskolanslägre årskurs. Syftet är att utforska och analysera hur lärare i lägre årskurser uppfattar och tillämpar pedagogiska metoder samt digitala verktyg i undervisningen av skrivundervisningen. LÄS MER

  4. 14. Sjuksköterskors erfarenheter av att undervisa patienter med diabetes typ 2, om egenvård

    Kandidat-uppsats, Röda Korsets Högskola

    Författare :Irene Melissa Komuhimbo; Shekiba Barukzay; [2022]
    Nyckelord :Diabetes mellitus type 2; Education; Experiences; Nurses; Self-care; Diabetes mellitus typ 2; Egenvård; Erfarenheter; Sjuksköterskor; Undervisning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Diabetes typ 2 är en kronisk sjukdom som orsakas av olika faktorer såsom genetiska, åldrande samt stillasittande livsstil. Flera patienter vårdås med sjukdomen i Sverige och nya utmaningar skapas vid vårdandet av diabetes typ 2 patienter. LÄS MER

  5. 15. ”Det är inte läromedlet som vet vad dina elever behöver – det är du” Lärares syn på differentierad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Olivia Säfvenberg; Malin Hermansson; [2022]
    Nyckelord :Explicit undervisning; individanpassad undervisning; lärarperspektiv; pedagogisk differentiering; årskurs 1–3.;

    Sammanfattning : Differentierad undervisning syftar till att inkludera alla elever i ett klassrum utan att förlora den sociala kontexten. Syftet med studien är att undersöka hur fem lärare i årskurs 1–3 implementerar differentierad undervisning i ämnet svenska, samt vilka möjligheter respektive svårigheter de ser med att använda metoden. LÄS MER