Sökning: "individanpassning"

Visar resultat 11 - 15 av 381 uppsatser innehållade ordet individanpassning.

  1. 11. Att bemöta och inkludera barn med autismspektrumtillstånd : en systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lovisa Andersson; Rosanna Lindström; [2023]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; förskola; inkludering; TEACHH; förskollärare; särskilda behov; attityd; individanpassning; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Förskolan är den utbildningsinstitution som tar emot alla barn, det vill säga även barn med funktionsnedsättningar som exempelvis autism spectrum disorder [ASD]. Barn i behov av särskilt stöd ska bli bemötta och inkluderade i förskolan och det är förskollärarens uppgift att anpassa och bemöta dessa barn. LÄS MER

  2. 12. Singaporemodellen : Lågstadieelevers uppfattning om undervisningsmodellen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Sophie Westlin; [2023]
    Nyckelord :Elevers uppfattning; individanpassning; inlärningsstilar; matematikundervisning; Singaporemodellen.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att synliggöra elevers uppfattning av Singaporemodellen. Metoden som examensarbetet har använt är att intervjua elever samt att en observation har utförts för att kunna synliggöra om det som framkommer i intervjuerna återspeglas i undervisningen med Singaporemodellen. LÄS MER

  3. 13. En studie angående problematiken i elevers bristande läslust från ett lärarperspektiv : Faktorer som påverkar elevers läslust och åtgärder för att utveckla samt bibehålla läslusten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ester Leliana Youssef; Emma Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :individanpassning; lustfylld undervisning; läslust; variation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare kan bibehålla elevers läslust i årskurs tre. Sammanfattningsvis kan man säga att det finns många viktiga faktorer i både skapandet och bibehållandet av läslust. Det finns flera aspekter som en lärare måste gå igenom för att hjälpa sina elever med sin läsutveckling. LÄS MER

  4. 14. "Det är lite allround du kan fråga lite alltmöjligt" : En kvalitativ interventionsstudie om hälsocoaching på en arbetsplats med stillasittande kontorsarbete.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Alva Taylor; [2023]
    Nyckelord :Physical activity; health coaching; health habits; sedentary office work; Fysisk aktivitet; hälsocoaching; hälsovanor; stillasittande kontorsarbete;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna kvalitativa interventionsstudie var att undersöka hur anställda med stillasittande kontorsarbete upplever hälsocoaching med fokus på fysisk aktivitet och stillasittande. Arbetet har utgått från följande tre frågeställningar: ·      Vilka fördelar upplever de anställda med hälsocoachinterventionen på arbetsplatsen? ·      Vilka faktorer i hälsocoachinterventionen upplever de anställda som stöttande för att upprätthålla hälsosamma vanor på arbetsplatsen?  ·      Vilken roll upplever de anställda att en hälsocoach på arbetsplatsen kan ha för deras hälsovanor?   Semistrukturerade intervjuer genomfördes med samtliga sju deltagare/anställda med stillasittande kontorsarbete, för att undersöka hur de upplevt hälsocoachinterventionen på arbetsplatsen. LÄS MER

  5. 15. Heterogena grupper i musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jakob Möllerström; [2023]
    Nyckelord :Individanpassad undervisning; heterogena grupper; ensembleundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka didaktiska faktorer som är viktiga i undervisandet av heterogena grupper i musik. Heterogena grupper avser i detta sammanhang grupper där den individuella instrumenttekniska förmågan skiljer sig elever emellan. LÄS MER